Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressive høns  (Læst 4107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Aggressive høns
« Dato: 23 Januar , 2018, 15:00 »
Hej👋😊

Jeg har nogle aggressive høns, som hakker mig i benene, hver gang jeg lukker dem ud på deres daglige havevandring. Det er mega frustrerende, og jeg ved ikke, om det er racen,- hvad jeg skal gøre, når de hakker og om det bliver bedre, eller jeg bare skal slagte dem eller holde dem i gården... De er lige begyndt at lægge æg, så jeg ville være træt af at slagte dem🙄
Vh Tinna

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressive høns
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2018, 17:39 »
Nu er jeg ikke hønsepsykolog, men er du sikker på, at det er aggression?

Jeg har en and, der bider mig i benet, men jeg opfatter det mere som dens måde at hilse på mig.
Når jeg graver i haven og tillader mig at holde en pustepause, så er den der med det samme. Jeg har aldrig tænkt på det som aggression, men bare en lille påmindelse om at komme i gang igen.

Tidligere har jeg haft en hane, der 'angreb' min læg bagfra. Det opfattede jeg som aggression, og han smagte fint. Men jeg er kommet i tvivl. For faktisk mindede det mere om det, haner gør, når de træder hønsene. F.eks. trampede han, lige inden han sad der.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Aggressive høns
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2018, 20:56 »
Du skal aldrig acceptere et angreb fra en høne - aldrig. Men du skal selvfølgelig sikre dig, det ikke - som Tina75 skriver - blot er en måde at komme i kontakt med dig på.

Hvordan foregår angrebet ? farer de lige i benet og hakker når du kommer, eller er det når du går blandt dem ?.

Sidste sommer havde jeg en unghane, som løb efter mig - som alle de andre høns også gjorde - når jeg kom med korn for at fodre. Jeg fodre nemlig to gange dagligt og har ikke foder stående, så der kan spises alibitom (efter råd fra rottemanden, efter et meget voldsomt antal rotter i hønsehuset).
Når han ikke syntes jeg var hurtig nok, eller gik længer væk for at fodre, end der hvor han stod, så indhentede han mig og gav mig et hak i benet - bestemt ikke på en aggressiv måde, bare som hvis jeg feks tjatter til en med en hånd, for at få vedkommendes opmærksomhed - han har jo sit næb til den slags -  det syntes jeg var helt ok, for han gjorde det aldrig på andre tidspunkter - kun når han var sulten og jeg efter hans mening var for langsom med at servere maden.

Offline Tinna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Aggressive høns
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2018, 22:14 »
Det er, som I skriver, ifm med fodring. Jeg åbner døren til hønsegården, og de skynder sig ud,- så fodrer jeg dem og går væk, men de følger efter mig, inden de er færdige med at spise og hakker mig. Jeg synes ikke, at det virker spor “venskabeligt”, men jeg tror, at det er rigtigt, at de er sultne på det tidspunkt. Dog vil jeg lige tilføje, at det drejer sig om to ud af syv høns, og de andre er ikke aggressive. Jeg kan prøve at fodre to gange dagligt(?)
Tak for svar iøvrigt😊

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Aggressive høns
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2018, 22:57 »
Måske de tror du går med foderet igen! Jeg har også nogle der løber efter mig når jeg har fodret og går derfra med bøtten. De tror at jeg går med foderet igen.

Har oplevet at de kan være ret interesserede i de der 'gummitræsko' med huller i overdelen. Hullerne er meget spændende. Ormehuller? - og snørebånd.

Offline Tinna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Aggressive høns
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2018, 13:59 »
Lene: hvor sjovt, at du lige skriver det, for jeg har for det meste Crocs på, når jeg fodrer😮

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Aggressive høns
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2018, 13:41 »
Jeg tror også det er fodtøjet der er det interessante. De hakker også efter glimmer og guld hvis jeg har ring på. Engang havde jeg den fineste lysegrønne neglelak med meget glimmer på tåneglene. Der lærte jeg hurtigt ikke at gå i sandaler ud og fodre.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR