Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Søger racehøns  (Læst 2999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Søger racehøns
« Dato: 23 Januar , 2018, 13:36 »
Halløj derude  :D
Så har vi endelig fået et hønsehus og gård i stand, som kan danne ramme om de dejlige høns vi forhåbentlig skal have glæde af igen  /o. Ønsker en rolig race til børnene  :)
Derfor er jeg på udkig efter Wyandot eller Maran (store racer), som er påbegyndt æglægning. Evt. Rhode Island eller Sussex, hvis Wyandot eller maran bliver svær at finde.
1. Men men hvor finder jeg racehøns henne i Sønderjylland??
Har kigget på gratisaviser men der er et meget lille udvalg og kun få racer.
2. Kan jeg sætte høns fra forskellige kuld sammen uden de hakker hinanden ihjel mon?
Regner med at skulle have 3 høns og en hane.
3. Kan en fremmed hane i øvrigt blot sættes ind til en lille flok hønniker, hvis man vil skifte lidt ud i generne hen ad vejen? (For at undgå indavl)

Mvh. SK

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Søger racehøns
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2018, 13:55 »
Det er ikke den bedste årstid at lede efter nye høns på. Jeg har også fået flere henvendelser, men desværre forgæves. Det er stilhed før storm her før den nye rugesæson for alvor går i gang.
Med hensyn til at sætte en ny hane ind med tiden, er det aldrig et problem, med mindre hanen er så ung, at hønerne ikke har respekt for ham, og derfor kan finde på at gå til angreb. En voksen hane er altid øverst i hierarkiet. Derfor har han ikke behov for at gå og hakke hønerne eller slås med dem, hvad der kan ske, hønerne imellem, hvis du sætter nye høner ind i en gård med de høns, der har "ejerfornemmelser" over både gård, hus og have.

Et godt tip fremadrettet: Er man på udkig efter nye høns, kan det godt betale sig at møde op til de lokale fjerkræudstillinger, efterår og vinter. Ikke alle får de point for deres dyr, de lige havde regnet med. Så kan de tjener nogle hundrede kroner på at sælge dem til folk, der bare er på udkig efter racerene æglæggere eller en supperace, er de ofte til at tale med.

Du kan også henvende dig i den lokale fjerkræklub. Et medlemskab koster som regel ikke alverden. Til gengæld kan en sådan "åbne døre" og få folk i tale, så det lige pludselig er betydelig nemmere at få fat i den race, man ønsker, eller komme i snak med folk, der kender nogen, der kender nogen - osv.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Søger racehøns
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2018, 21:04 »

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Søger racehøns
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2018, 23:11 »
Jeg kan nok undvære en maran og jeg har barnevelder til salg. Begge stor race, de er fra 2017 og lige begyndt med æglægning. Ved Toftlund.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Søger racehøns
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2018, 14:17 »
Prøv evt. at kontakte  de lokale klubber: http://racefjerkrae.dk/dffr/foreningen/lokalklubber/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub