Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sort og hvid  (Læst 9626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sort og hvid
« Dato: 22 Januar , 2017, 22:38 »
Nu må jeg heller spørge inden jeg ruger. Jeg har Barnevelder i stor sort og stor hvid. ren farve. uden rand. Da der findes meget få dyr af dem har jeg tænkt mig at bruge begge farver rent men også blande dem. Hvid hane får hvide høner plus en sort og sort hane får hvide høner plus en sort.  Så får jeg hvide sorte og blå afkom. Kan jeg så bruge de blå høner til at krydse ind i de sorte eller hvide linier eller bliver de sorte og hvide høns ud af dem mindre sort eller hvid end de rene linier? Jeg har lidt fra forskellige linier men det vil sprede det antal gener lidt hvis jeg kan bruge begge farver.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2017, 23:47 »
Du får hvid på hvid krydset med hvid. Og så får du sort på sort krydset med hvid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Sort og hvid
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2017, 01:04 »
???? Jeg får rent sort, rent hvid og blå. og næste generation blå med hvid giver blå og hvid, og blå med sort giver blå og sort. Spørgsmålet er om man kan se på de sorte og hvide i anden generation at moren har den anden farve i sig eller om de er lige så sorte eller hvide som de rene linier. Jeg ved at de sorte har lidt problemer i dunfarve, bliver det værre når man krydser med hvid eller har det ikke noget at sige.
For at sige det på en anden måde, gælder farvearvelighed hele dyret eller er der andre gener der kan spille ind? Og ja de skal til udstilling.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Sort og hvid
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2017, 12:17 »
Nå kom lige i tanken om at hvid er dominant over sort  så jeg får slet ikke blå. De bliver hvid alle sammen. Og så kan jeg ikke se hvilke der er rent.  Det er splash jeg har arbejdet med i de dobbeltrandede og de kan give blå. Så alle hvide er flytted sammen med hvid hane og de sorte med sort. Jeg laver nogle få krydsninger med hvid og sort senere, så kan jeg alligevel prøve at tilføre dem lidt nyt blod, måske.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2017, 15:45 »
Ja, det er sort på spættet som giver blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Sort og hvid
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2017, 23:25 »
De spættede jeg har er fra dobbeltrandede forældre så dem tør jeg ikke bruge, eller?
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2017, 09:22 »
Nej ikke hvis målet er ren blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2017, 18:05 »
Ja jeg er lidt forvidret, men vil gerne hjælpe hvis jeg kan. Med hvid menes der rent hvide??? eller Andalusierhvide som kommer af blå avl og også kaldes Spætte eller splash?

Der er mange holdninger alt efter hvad vi snakker om af farven og hvordan man gør eller bør gøre i avlen af de forskellige farver.

For der er flere ting i det og hvor meget man vægter de forskellige ting/punkter. Om farven skal ende ud perfekt eller kan nøjes med så acceptabel at de stadig vil opnå gode point selvom måske ikke toppoint for farve og eventuel tegning.

Hvis det er Andalusierhvid der snakkes om vil der sammen med Sort kommer 100 % blå kyllinger. Om det bliver med eller uden randtegning er svært at sige da man ikke kan se på en sort om den har gener for randtegning eller ej. Vil kun vise sig i avlen hvordan det bliver.

Hvis det er hvid kommer det an på hvilken form for hvid det er for der findes mindst 1 dominant form og 3 recessive former samt en ekstra hvis også, som jeg hverken ved om er recessiv eller dominant. Så der er lidt at vælge imellem. Problemet er hvis recessiv hvide kan du ikke se hvilken farve de er lavet over og kan derfor give nogle grimme overraskelser senere hen. Hvorimod hvis dominant hvid er det lidt mere sikkert, men stadig ikke fuldstændigt hvad den er lavet over og kan give af afkom.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2017, 18:29 »
Hvis dominant hvid er de højst sandsynelig lavet over sorte og vil sammen med sort lave hvide kyllinger som bærer skjult på sorte gen. Man kalder det split når et dyr bærer på et recessivt gen som man ikke kan se.

Dominant hvid X Sort
100 % Hvide split sort kyllinger

Hvid split sort X Ren dominant hvid
50 % Rene dominant hvide
50 % Hvide split sort

Man vil ikke kunne se forskel på kyllingerne og derfor svært at vide om man har fået avlet genet ud eller ej.

Hvid split sort X Sort
50 % Hvide split sort kyllinger
50 % Sorte kyllinger

Hvid split sort X Hvid split sort
25 % Rene Dominant hvide kyllinger
50 % Hvide split sort kyllinger
25 % Sorte kyllinger

Dog kan Dominant hvide også være lavet over blå/splash eller sølvfaktordyr uden det kan ses og derfor give andre resultater i avlen man enten kan glæde sig over eller ej.

Hvis recessiv hvide kan de være lavet over alle farver og derfor svært at sige hvad det lige kan give. Normalt laver man dem over den stærkeste varietet som plejer og være sort, men lige i Barneveldere er det Brune sort-dobbeltrandede og kunne derfor sagtens være disse.

Hvis lavet over sorte vil det blive følgende:
Recessiv hvid X Sort
100 % Sorte kyllinger split hvid

Sort split hvid X recessiv hvid
50 % Sorte split recessiv hvid
50 % Recessiv hvide

Sort split hvid X Ren Sort
50 % Ren sort
50 % Sort split hvid

Vil ikke med sikkerhed kunne kende forskel om de er blevet renavlede eller ej.

Sort split hvid X Sort split hvid
25 % Ren sorte
50 % Sort split hvid
25 % Hvide

Hvis de recessiv hvide derimod havde været lavet over Brune sort-dobbeltrandede ville det blive et andet billede.

Recessiv hvid X Sort
100 % sorte kyllinger med mere eller mindre rust på sig. Alle split hvid og dobbeltrandtegning

Recessiv Hvid X sort dobbeltsplit
25 % Sorte med mere eller mindre rust split hvid og dobbeltrand
25 % Brune sort-dobbeltrandede split hvid
50 % Hvide

Sort X Sort dobbeltsplit
25 % Rene sorte genetisk, men kan stadig døje med rust
25 % Sort split hvid
25 % Sort split dobbeltrand
25 % Sort split hvid og dobbeltrand

Alle kyllinger kan måske døje med rust i mere eller mindre grad.

Sort dobbeltsplit med hinanden
Sorte kyllinger
Hvide kyllinger
Brune sort-dobbeltrandede kyllinger
Samt måske guldhalset eller anden form for kyllinger.

Så der er jo mange muligheder og hvad man tør. Men hvis man bare holder resultaterne adskildt og notere godt samt holder de rene linjer ved lige indtil man ved om det er succes eller ej med krydsninger kan man sagtens forsøge sig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2017, 18:36 »
Hvis du meget gerne vil lave blå vil det nemmeste selvfølgelig være og købe dem, men hvis ikke muligt kan du også prøve og avle dem selv.

I så tilfælde skal du tage dine Brune splash-dobbeltrandede og parre ind på din sorte linje.
100 % Blå kyllinger med mere eller mindre rust og split dobbeltrandede.

Herefter bliver du ved med at tage Blå kyllinger og parre ind på din rent sorte stamme af Barneveldere generation efter generation og så skal vi bare håbe dine sorte ikke bærer på randtegning. De sorte og eventuelt blå kyllinger skal i første omgang ikke sælges som rene farver og selv når du synes begge køn ser helt rene ud i farven så tag lige et par generationer mere over ren sort stamme for at være sikker på de er så renavlet som muligt for ensfarvet uden rust eller tegningsgener.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #10 Dato: 25 Januar , 2017, 18:47 »
Om hvid og sort kan påvirke hinandens farver kan man sige både og. For hvis dominant hvid ser man nogle gange tendenser til en sort fjer eller to som kan pyntes væk til udstilling og forholdsvist nemt selekteres ud af avlen igen uden større indflydelse.

Sorte kan man nogen gange opleve få hvid eller lysere dunfarve samt hvide spidser i vingefjerene. Dette skyldes ikke det hvide gen, men derimod andre fejlgener som man selektere ud af den sorte avl, men jo selvfølgelig ikke har behov for at avle ud af den hvide avl da det kan være lige meget om de hvide fjer har genetik for hvide spidser også. Derfor kan man nogen gange støde i disse problemer som man så må arbejde sig ud af ved selektion eller tilbagekryds over den rene stamme.

Dog når vi snakker gulløbede høns kan det være normalt med hvid eller lysere dunfarve da det er med til at holde fri for sorte kanter på skællene ved hønerne som man ellers godt kan opleve hvis man avler med gennemfarvet sort på gennemfarvet sort at de får. Derfor er det vidst noget med at høner med gennemfarvet eller så godt som muligt gennemfarvet fjerdragt parres på en hane med lidt hvidt i dunfarven for at holde løbsfarven på hønerne hvorimod hanestammerne parre man gennemfarvede høner på gennemfarvede haner i fjerdragten.



En anden side er rust hvis dette er i stammen eller hvis du laver de blå ud fra de dobbeltrandede. Her ses rust nemlig nemmere på hanerne end på hønerne som bedre kan skjule det og avle det videre. Derfor skal man passe bedre på med valget af høner i avlen end haner som har større tendens til at vise på dette punkt hvad de er arveligt disponibel for.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Sort og hvid
« Svar #11 Dato: 25 Januar , 2017, 21:15 »
Tusind tak Frank. det forklarer rigtig godt hvordan det hænger sammen. De hvide er købt som æg i Holland af en af de kendteste avlere så jeg regner med at de er gennemavlede hvid. De er nok dominant også for de har nogle få fjer med meget små sorte prikker. Ellers er de så hvide som høns nu kan blive.
De sorte kommer fra to andre kendte avlere. så det er noget interessant materiale, men fordi de er så sjælden, også i Holland tænkte jeg at måske der var en mulighed med at blande de to farver og så krydse tilbage til de rene linier. De sorte mangler lidt i størrelse som de hvide kan bringe ind der, men jeg ville ikke bruge det hvis jeg risikerer at der kommer en masse  blandingsfarvede dyr.  Jeg fortsætter også med de rene farver. 
Mit mål er ikke blå avl i første omgang, men har nu  alligevel sat de to splash høner fra blå dobbeltrandet avl sammen med den sorte hane. Jeg tror at dem der prøver at lave blå i Barnevelder mest bruger en anden race til at få blå med og det kan man godt se også efter flere generationer. Det er ikke  kun farven man får ind i sin dyr. Nu må jeg se om jeg kan få randtegningen væk igen uden at tabe det blå.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sort og hvid
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2017, 13:49 »
Spændende er det hvad der kan blive ud af det og måske nye stammer som kan blodforny hinanden på sigt.
Sorte nister eller fjer ligefrem kan man opleve ved dominant hvid og en af de recessive hvide farver, imens de to andre recessive hvide farver ikke kan vise nogen form for sorte nister eller fjer eller anden farve for den sags skyld.

Ja lige det med og bruge anden race og så være vedholdene nok med tilbagekryds inden man sælger det videre som færdigt produkt fordi det ligner, men ikke nødvendigvis er blevet det.
Ja spændt på om de blå bliver med randtegning for nogle siger det er et nødvendigt gen for at lave båndet eller dobbeltrandede. På den anden side mangler de den mørkeblå rand i disse tegningsformer på den blå rand.
Dog så jeg et farvekryds i Dværg Wyandotter plus store Wyandotter også hvor de var guld blårandet og hvor den blå rand yderligere havde den mørkeblå rand også. Så er spørgsmålet er det det samme gen som nogle siger eller forskellige randtegningsgener. Eller nogle andre gener igen der påvirker hvor randtegnet gen falder ud eller viser sig på dyret.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen