Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og kinesiske dværgvagtler - de mest almindelig spørgsmål/svar  (Læst 23611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
@Dan, tak for svar. Hvorfor mener du jeg bør vælge  japanere/jumboere og ikke de små Kineser ??.
Jeg vil helst have nogle der ikke roder for meget, da alt jord gerne skal dækkes af planter - husfred, Væddeløbere osv osv.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Hvilken vagtel du vælger, afhænger jo i sidste ende af, hvad du prioriterer.

I min facebookgruppe har jeg skrevet en kort vejledning i forhold til kinesere vs japanere:

https://www.facebook.com/notes/vagtler-alt-om-vagtler/nystartere-og-vagtler-hvilken-slags/1499877306999971

Set udelukkende i forhold til dit bassin bør du vælge japanere, da de går langt mindre på vingerne. Forstår dog udmærket at du er bekymret - for japanere er nogle slughalse etc.

Dvs. synes også det sagtens kan forsvares at vælge kinsere (især med de forhold du kan give dem med 50m2). Især hvis du tager de rette forholdsregler med gemmesteder, tamhed osv.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Tamhed ??, hvad omfatter det ifm Vagtler ?. For rigtig mange år siden havde jeg Kinesiske Dværg vagtler sammen med undulater. Om vinteren blev de flyttet ind i en uopvarmet garage, i en kasselignende indretning. Jeg husker ikke de var specielt tamme - selv om buret ikke var særlig stort og derfor kunne have givet nærkontakt med dem.   

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
...at de netop ikke er særlig tamme - det er derfor, du skal tage dine forholdsregler:

- Rolige bevægelser.
- Rolig stemmeføring.
- Brug gerne samme havetøj, så de nemmere genkender dig.
- Gode gemmesteder og smutveje til dem.
- Godbider, hver gang du er der i starten, så de forbinder dig med dem.
- Vær sammen med dem mest muligt, så de vænner sig til dig (tag en morfar i drivhuset).
- Undgå blåt tøj o.lign.
« Senest Redigeret: 27 April , 2016, 23:33 Fra Dan Ullerup »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Næsten alle mine kinesiske har kommet og spist mad af hånden. Melorme er gode til at lokke med :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
ok, tak for svar. Prøver nok at udsætte nogle vagtler slut maj.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
...kan se mange stadig læser denne guide, men for god ordens skyld bør det nok lige bemærkes, at den ikke er opdateret.

Den mest opdaterede version kan man i stedet altid finde inde i 'Alt om Vagtler':

https://www.facebook.com/groups/AltomVagtler/