Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skadedyr - Information  (Læst 20757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Skadedyr - Information
« Dato: 23 Maj , 2012, 19:07 »
Hejsa,

Der bliver tit skrevet om forskellige skadedyr og om hvordan og hvorledes. Da jeg selv har fået besøg af rotter i forbindelse med noget dræn arbejde, har jeg søgt lidt på nettet.
Udover at melde det til kommunen, som man skal, faldt jeg over følgende vejledning som dækker de fleste skadedyr i Danmark.

http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm

Håber folk kan bruge den når nu problemet er igangværende :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2012, 19:53 »
 /o Alle tiders. Har lavet den til opslag, så den altid ligger øverst i bunken
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Sierra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2017, 09:09 »
Er der nogen her, som har mistet høns til de store råger ?
2 råger overfaldt en høne forleden, men de andre høns kom den hurtigt til hjælp. I går så jeg, at der var samlet en større flok af råger og jeg savnede 2 høns ved sovetid - de dukkede heller ikke op her til morgen.
Hvis det er rågerne der har taget dem, forudser jeg, at jeg ingen høns har om få dage.
Welshterrier, 3 Sorte kobbermaran, 6 tværstribede skovhøns

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2017, 11:13 »
Er der nogen her, som har mistet høns til de store råger ?
2 råger overfaldt en høne forleden, men de andre høns kom den hurtigt til hjælp. I går så jeg, at der var samlet en større flok af råger og jeg savnede 2 høns ved sovetid - de dukkede heller ikke op her til morgen.
Hvis det er rågerne der har taget dem, forudser jeg, at jeg ingen høns har om få dage.


Det lyder umiddelbart lidt mærkeligt med at de råger går efter dine høns på sådan en måde. De spiser mestedels vegetabilisk føde, men som kravefugle så er de selvføljelig oportunister, og siger som sådan ikke nej til ådsler, kylllinger og æg. Men at de skulle gå på jagt efter voksne, friske dyr lyder mærkeligt. oO Kan det være den anden vej om, at hønen måske i starten har prøvet at jagte dem væk fra en eller anden foderkilde (hvilket så har fået rågerne at tilkalde opbakning fra hele sin flok)?

Offline Sierra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2017, 02:34 »
De 2 høner er ikke dukket op - om det er rågerne eller måske en ræv, ved jeg ikke med bestemthed.
Da rågen angreb en høne, var det langt fra foderet. Den dykkede lige ned i hovedet på den, og mens hønen sloges med den, kom de andre høns farende. Rågen fik også hjælp fra endnu en råge. Det så voldsomt ud...
Welshterrier, 3 Sorte kobbermaran, 6 tværstribede skovhøns

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2017, 05:54 »
Det overrasker mig at høre, at råger angriber hønsene.
Her i haven har vi hver forsommer en stor gruppe råger, der heldigvis ikke har reder her, men tilbringer deres dag med at æde hønsenes mad.
Jeg har aldrig set en råge gå efter en høne eller kylling - men derimod er det hønsene, der jagter rågerne - når en råge er så uforsigtig at gå i den overdækkede hønsegård, hvor døren altid står åben, så risikerer man altså at blive banket ihjel
På videoen slipper denne råge med en advarsel

https://www.youtube.com/watch?v=WwxI1DrzGzs
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sierra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skadedyr - Information
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2017, 20:17 »
Tak for videoen- høns er barske.
De 2 høns er ikke dukket op - så jeg hælder efterhånden også mere til at det er ræven der har nappet dem.
Jeg er begyndt at fodre inde i hønsegården, så måske slipper jeg så for rågerne - medmindre de begår samme fejl som i videoen :-)
Tak for respons....
Welshterrier, 3 Sorte kobbermaran, 6 tværstribede skovhøns