Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugemaskine proces  (Læst 2454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Hjælp til rugemaskine proces
« Dato: 04 April , 2019, 15:36 »
Hej med jer
Jeg har kastet mig ud i at ruge med sådan en lille maskine til blot 7 æg. Den klarer temp men jeg skal selv vende æg og fylde vand på. Jeg har lyst Idag på dag 7 og det ser lovende ud.
Men er i tvivl om det her med lock Down osv. Har nogen gode råd og tips ?
Skal jeg fx lave noget skridsikkert underlag og af hvad ? Hvor hurtigt tager man kyllingerne ud af den og ned i hønsemoren ?

Mvh
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjælp til rugemaskine proces
« Svar #1 Dato: 04 April , 2019, 22:17 »
der er jo ikke meget plads i sådan en maskine, har selv en men bruger den ikke. Alene på grund af pladsen bliver du nok nødt til at tage dem hurtigt ud af maskinen men sørg for at de bliver godt tørre. I kassen bruger jeg at lægge et viskestykke så de ikke sådan skrider ud. Efter nogle dage er de stabile og kan selv. Lige en lille historie med mine. De klækkede i går og forgårs og de 2 ældste satte jeg over i kassen, ca 1 døgn var de. Og den ene blev ved med at springe ud og jeg fattede ikke rigtig den kunne hoppe så højt. Der er nogle lufthuller i siden af kassen på ca 2 cm. Og jeg lagde rist hen over men den blev ved så det kunne jo kun være igennem de små lufthuller. Jeg har så sat 2 højbedsrammer ovenpå hinanden og delt den må midten. I den ene halvdel har jeg 3 stk på knap 4 uger og i den anden halvdel stod så kassen og nok engang var det lille skidt væk og var så kommet over til de store, den råhyggede sig rigtig derovre og så sagde jeg over med resten. Det går så fint men jeg fatter ikke hvordan den er kommet over for jeg har net over. Jeg skal nok få det sjovt med den lille udbryderkonge. For resten jeg fik 6 stk ud af 8.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Hjælp til rugemaskine proces
« Svar #2 Dato: 07 April , 2019, 13:48 »
Hej 🙂 tusind tak for dit svar.
Ja der er ikke meget plads i rugemaskinen og selve bunden er lidt ustabil ( med lufthuller osv ), så det var mere om jeg skulle ligge noget i bunden af rugemaskinen, som stabilt underlag?  og gør du også sådan at når der fx er gået 17 dage lægger du æggende ned og løfter ikke for meget på låget ?
Er de ca et døgn i maskinen før de sættes i kassen så ?

sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjælp til rugemaskine proces
« Svar #3 Dato: 07 April , 2019, 14:39 »
jeg bruger som sagt ikke den maskine mere. Nåede aldrig rigtig at komme til at bruge den. Jeg blev hurtig klar over at det nok var et impulskøb fra min side. Jeg skulle bare se om det var noget for mig at ruge og så fik jeg ret hurtig en 12 stk. maskine hvor de fint kan være i. Og der lader jeg dem være i 1 døgn. Det er først på 18. dagen jeg lægger dem ned. Og med hensyn til bunden ved jeg næsten ikke hvad du kan gøre for det er noget værre noget. Måske du kunne klippe noget pap til og bruge i bunden, men jeg tror ikke du kan have dem et helt døgn der. Sorry ikke så opmuntrende et svar. Min lille maskine står bare her og bliver ikke brugt så den ryger nok ud på et tidspunkt
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Hjælp til rugemaskine proces
« Svar #4 Dato: 07 April , 2019, 20:38 »
Ok 🙂 tak for svar.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.