Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk ædt kyllinger?  (Læst 3801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Skruk ædt kyllinger?
« Dato: 08 Juli , 2018, 09:43 »
Kan en skrukhøne finde på at æde sine nyudklækkede kyllinger?

I går var der 3 æg med pip og stjerne og masser af liv. I dag tomme skaller og ikke spor af kyllinger. Skallerne ser ud som om de er klækkede på sædvanlig vis.

Rovdyr kan ikke komme ind i hønsehuset.

Godt nok nedslående. Øv altså.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2018, 12:33 »
Det kan den godt finde på. For en del år siden rugede jeg fasankyllinger ud. Den morgen jeg så/hørte de første kyllinger, havde hønen en kylling i gabet og var ved at sluge den.
Jeg havde en anden skruk, der overtog æg og de kyllinger hun ikke havde ædt.
Lidt makabert, dengang troede jeg det måske var lyden af fasankyllingerne der gjorde hun åd af dem, men det er jeg senere blevet i tvivl om.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2018, 12:58 »
Øv når man sådan regner med små kyllinger
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2018, 14:02 »
Hans-Kurt har oplevet et tilfælde, så det må ske, men det må være meget, meget sjældent.
Skrukker, der hakker æggene i stykker eller myrder de nyklækkede kyllinger, det kender vi til, men jeg har aldrig nogensinde hørt om skrukker der æder kyllingerne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2018, 14:48 »
Jeg har en mistanke om at hønen har været ret sulten. Måske har hun ikke fundet ud af at bruge den rottesikrede foderautomat. Jeg var nødt til at omrokere i hønsehuset for at på plads til redekasser på gulvet og for at få plads måtte jeg fjerne en alm foderautomat, der kom op til natten. Det kan jo være hun kun har spist ved den. Hønen har været meget ivrig om morgenen for at komme ud og få korn med de andre, og det foder jeg satte ind til kyllingerne åd hun med det samme.

Man kan da hurtigt få dårlig samvittighed!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2018, 17:48 »
Skrukperioden er nok ikke det bedste tidspunkt at lære, hvordan man bruger en rottesikret automat  :-[
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2018, 19:49 »
Mysteriet er løst!!! Og det er pinligt - for mig. Kyllingerne var ikke blevet ædt DE VAR STJÅLET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke i min vildeste fantasi havde jeg forestillet mig at kronprinsessen ville stjæle dronningens børn. Men det har hun gjort.

Da jeg her til aften gik ud for at tjekke den anden skruks vand og foderbeholdning til to stk kyllinger stod der fire små pippende væsner hos hende - og mon ikke også den femte er der.

Takker nu alligevel for jeres deltagelse :-[

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2018, 20:05 »
Hurra selv om man ikke må stjæle
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2018, 21:41 »
god udgang på den sag. Kannibalisme er ikke et kønt træk, heller ikke hos høns. ;D

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2018, 05:21 »
Jeg tror, du var glad - meget glad  ;D

 <L <L <L <L <L <L
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2018, 16:20 »
@Helle - Det har du så evig ret i !

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk ædt kyllinger?
« Svar #11 Dato: 12 Juli , 2018, 14:10 »
Nå - der var kun fire kyllinger. Den femte lå død i halmen. Sikkert gået til i ‘klodernes kamp’. Øv. Kronprinsessen har i dag blod i kammen. Overvejer at flytte hende og de resterende kyllinger i eget hus så de får fred. Også lidt svært at få foder og vand til kyllingerne til at fungere når de andre æder af det. Er lidt i syv sind om det er klogt.


Sent from my iPhone using Tapatalk