Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.  (Læst 5353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:27 »
Hej, jeg er helt nybegynder i det med høns og nu er jeg også lun på at få ænder  ;)

Vi har pladsen, vi bor dejlig på landet - og jeg synes det kunne være helt fantastik at have ænder gående og så slagte dem bla. til jul.

Hvordan har i andre dem gående? hvor meget plads kræver 4-5 ænder? og hvordan er det nemmest at lave bassin til dem? og det skal vel renses?

Hvordan rævesikrer i?

Er det et større arbejde end fx høns?

Eller kan i anbefale at læse nogle sider på nettet?

Mvh
Vigge

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:42 »
Jeg har Moskus ænder, som bor i en andegård med et læhus, som er rævesikret på samme måde som hønsehuset. Derudover lukkes de ud i haven, da jeg desværre bor lige ud til en befærdet vej, er de som regel i en hegnet del af haven. Har lavet det med småt hønsehegn, og et par pæle som kan flyttes rundt. Har jeg tiden til at holde øje med dem, får de lov at gå i hele haven.

Deres læhus er bygget af paller, så det har størrelse af en almindelig palle på alle leder. Det er åbent i den ene side, da gården jo er rævesikret. Ænderne bruge den kun om vinteren, og når det rigtig regner. Der bor normalt 1 andrik med 3 ænder.

Lige netop fordi ænder snadre i vandet - det bliver meget hurtigt beskidt, har jeg valgt at have et par opvaskebaljer med vand, som skiftes dagligt. Til det helt store bad, har jeg købt den største runde murerbalje. Jeg har skåret ca. halvdelen af kanten af med en stiksav. Vandet skiftes hver anden dag.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2009, 21:05 »
Jeg har 1.2 moskusænder, som i øjeblikket har 10 ællinger på 5 uger. Det kan du læse meget mere om i tråden 'Der ruges i dammen'.
Jeg er så heldig at jeg har en naturlig dam, omend med stærkt varierende vandmængde og overfladeareal, afhængende af årstid og nedbørsmængder. Det er faktisk ved at blive lidt kritisk fordi jeg bor i det der over sommeren er blevet til et tørkeområde.
Dammen er indhegnet med et hegn på 1,7 m i højden. Dette er lige i underkanten af hvad der normalt anses for rævesikkert, men indtil videre har jeg ikke haft ræve over hegnet siden jeg hævede det fra 1,1 m. Så jeg krydser fingre for at det går.
Jeg har et meget lille hus, eller snarere et vindfang, underhvilket fodertruget står så foderet er beskyttet for regn.
Ænderne går ude hele året, sammen med mine gæs.

Lidt afhængigt af hvilke forhold du kan byde dine fremtidige ænder, ville jeg umiddelbart sige at der ikke er mere arbejde med ænder end med høns. I mit eget tilfælde er der noget mindre arbejde. Ikke noges hus der skal renses, som hos hønsene og ikke noget arbejde med vand, hverken til at drikke eller til at svømme/pladre i.

Held og lykke.

 !n !l
Mvh
Erik Andersen

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2009, 21:45 »
Mange tak for svar  ;D

Jeg vil sætte mig godt ind i det  ;) og så først anskaffe mig nogle til foråret (skal lige lave hus&indhegning til dem osv.)

Men glæder mig til projektet  ;D

Vigge

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2009, 21:47 »
Det kan jeg godt forstå du gør. Det er altid dejligt at anskaffe nye racer  ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2009, 20:32 »
Ja spændende med ænder...

Hvis du anskaffer voksne dyr til næste år, så skal du vide at de måske ikke vil ruge. De kræver noget tid til at vænne sig til et nyt sted og de begynder at lægge æg i det meget tidlige forår.

Men du kan jo også købe små ællinger til næste år og så beholde nogen til senere avl.

Held og lykke  ;D
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2009, 23:20 »
Jeg anskaffede mig moskusænder i begyndelsen af maj i år. Den ene blev taget fra en igangværende rugning. To måneder efter at de havde indtaget deres nye hjem lagde de sig til at ruge, dvs efter først at have fyldt en rede med æg. Og i begyndelsen af august klækkede 23 æg.
Så hvis det er moskusænder du har i tankerne tror jeg ikke du skal være bekymret for om de vil ruge allerede første år.
Jeg vil dog nok sige at hvis du anskaffer moskusænder skal du overveje hvor mange du har plads til, jeg ville anbefale 1.1 eller 1.2. De mange ællinger du får kræver også en del plads, og foder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2009, 23:22 »
Med moskusænder skal der helst være mere end en dame, da andrikken som oftes er MEGET driftig.
Jeg startede med 1,1 - og måtte ud og købe 2 damer mere.
Man behøver jo heller ikke at lade dem ruge alle årets æg ud, man kan jo tage fra til husholdningen, som med hønseæg.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2009, 05:57 »
Mine ænder har en indhegning af 90cm kyllingetråd, hvor er er trukket en tråd med strøm langs den øverste kant og en udenfor ca. 5cm over jorden. Vi har aldrig haft problemer med ræven, når strømmen har været tændt. Men en gang da vi havde haft slukket og glemte at tænde - ja da var ræven lige på pletten og snuppede de fleste af ænderne - øv.

De har et lille hus ca. 0,8x1m, som andemor bruger, når hun ruger og mens ællingerne er små. Inde i huset har vi gravet et bildæk ned, så øverste kant er ca 2-3cm over jorden. Den putter vi godt med frisk halm i hver forår og så bruger hun den til at lave rede i. Den SKAL graves ned, da ællingerne ellers ikke kan følge med hende ud og ind af reden.

Derudover er der en låge, som vi åbner, når ællingerne er halvstore så de kan gå på marken sammen med fårene. Hele marken er indhegnet med fårehegn og strøm, så der kommer ræven heller ikke.

De har et nedgravet badekar som bassin. Det fugerer fint, men husk - det skal sikres, at ællingerne kan komme op, da de ellers drukner.

Min erfaring er, at det er nemmest at have 1.1. Så plejer alle æg at klække - i år 13stk. Da vi havde 1.2 blev der rod i reden, da de lagde æg og rugede, så de fleste æg ikke klækkede.

Vi har en ekstra indhegning lige ved siden af, hvor andrikken bliver lukket over, lige inden æggene klækker, da han godt kan være lidt hård ved ællingerne, mens de er små. De bliver lukket sammen igen, når ællingerne er ved at have fjer, da han så ikke gør dem noget mere.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr