Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.  (Læst 5353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:27 »
Hej, jeg er helt nybegynder i det med høns og nu er jeg også lun på at få ænder  ;)

Vi har pladsen, vi bor dejlig på landet - og jeg synes det kunne være helt fantastik at have ænder gående og så slagte dem bla. til jul.

Hvordan har i andre dem gående? hvor meget plads kræver 4-5 ænder? og hvordan er det nemmest at lave bassin til dem? og det skal vel renses?

Hvordan rævesikrer i?

Er det et større arbejde end fx høns?

Eller kan i anbefale at læse nogle sider på nettet?

Mvh
Vigge

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Nybegynder.. har nogle spørgsmål.
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:42 »
Jeg har Moskus ænder, som bor i en andegård med et læhus, som er rævesikret på samme måde som hønsehuset. Derudover lukkes de ud i haven, da jeg desværre bor lige ud til en befærdet vej, er de som regel i en hegnet del af haven. Har lavet det med småt hønsehegn, og et par pæle som kan flyttes rundt. Har jeg tiden til at holde øje med dem, får de lov at gå i hele haven.

Deres læhus er bygget af paller, så det har størrelse af en almindelig palle på alle leder. Det er åbent i den ene side, da gården jo er rævesikret. Ænderne bruge den kun om vinteren, og når det rigtig regner. Der bor normalt 1 andrik med 3 ænder.

Lige netop fordi ænder snadre i vandet - det bliver meget hurtigt beskidt, har jeg valgt at have et par opvaskebaljer med vand, som skiftes dagligt. Til det helt store bad, har jeg købt den største runde murerbalje. Jeg har skåret ca. halvdelen af kanten af med en stiksav. Vandet skiftes hver anden dag.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex