Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine og skrukhøne  (Læst 3781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Rugemaskine og skrukhøne
« Dato: 23 Oktober , 2018, 23:06 »
Et hypotetisk spørgsmål fra en begynder udi hønseavl. Hvis jeg har et antal æg i rugemaskinen og en høne bliver skruk halvvejs i rugningen, vil hun da kunne overtage rugningen og også tage sig af kyllingerne, når de klækker efter eksempelvis kun 10 dage under hønen?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rugemaskine og skrukhøne
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2018, 05:55 »
Som oftest ja.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugemaskine og skrukhøne
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2018, 10:49 »
Jeg har prøvet en enkelt gang at en af mine barneveldere blev skruk, mens jeg havde æg i maskinen. Jeg testede hvor trofast hun var ved at lade hende ligge på kunstige æg nogle dage - efter 5 dage havde hun bestået, og jeg lod hende ruge 'maskinæggene' færdige. Det var ren succes. Jeg tror hun rugede ca en uges tid efter hun havde fået æggene.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugemaskine og skrukhøne
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2018, 19:33 »
Jeg har også gode erfaringer.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Rugemaskine og skrukhøne
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2018, 20:27 »
Tak for svarene. Indtil videre har vi kun brugt skrukhøne til at ruge æggene ud. Da hønerne først er blevet skruk temmelig sent på sæsonen, overvejer vi en rugemaskine -  måske hjemmelavet - til næste sæson. Vi synes dog, at det er enormt hyggeligt med en hønemor med kyllinger, så det er rart at vide, at en skruk vil kunne overtage rugningen undervejs.