Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg i rugemaskine og under skruk - hjælp til sammenføring!  (Læst 2346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Vi har 11 æg i rugemaskine, der har ligget tre uger i dag. Der er kommet fire kyllinger indtil nu, og jeg håber at der kommer flere (selvom der ingen stjerne er pt).

En uge efter æggene blev lagt i maskinen blev vores ene australorps skruk - helt perfekt. Hun lå på snydeæg, men de andre høns lagde æg i hendes rede i et par dage, før vi kunne flytte hende. Jeg tog ikke æggene væk i frygt for, at hun ville gå af reden, hvis der kun var snydeæg. Jeg har netop lyst hendes æg, og der er fire, der er sikkert liv i. De skal jo så klække om cirka én uge.

Nu er jeg i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. I første omgang ville jeg give hende de kyllinger, der var i maskinen og så komme de æg fra hende i rugemaskinen og se, om de blev til noget. Men der havde jeg ikke lyst hendes æg og set, at der var gevinst i fire af dem.

Vil jeg godt kunne give hende kyllinger, af to omgange hvor der er cirka én uges forskel i alder? Hvis ikke det går ved jeg simpelthen ikke, hvad der er det smarteste at gøre, så hjælp :-)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg i rugemaskine og under skruk - hjælp til sammenføring!
« Svar #1 Dato: 21 August , 2018, 20:37 »
nej, det kan du ikke. Du må vælge hvilket hold hun skal passe. Kyllinger lærer deres mor at kende nogle dage før de kommer ud af ægget. Du kan hører hende tale med dem, hvis du har tålmodighed til at vente stille og roligt ved reden.

Men sætte kyllinger til hende en uge efter første hold er der. Det går ikke. De der ikke får en mor - rigtig hønsemor - vil efter nogle uger godt kunne blande sig med de andre, men kun når de går sammen i en stor indhegning.