Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Næbsvamp?  (Læst 2474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline singingJulie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Næbsvamp?
« Dato: 03 August , 2018, 21:47 »
Hej!
Jeg er helt ny til hønselivet, og står allerede med et ubehageligt problem: Min Sundheimer høne mister sit næb... eller hvad det nu er, der sker (se billede).
Jeg har haft hende i tre uger. Jeg har tidligere opdaget, at hun hakkede kraftigt når hun skulle spise orme af min hånd, men troede, det var hendes karakter. Jeg har også undret mig over, hvor kræsne de er. (Jeg har på nuværende tidspunkt kun to - så ny er jeg til det hele. Jeg har tilbragt de sidste tre uger med at bygge et hønsepalads. Hønsene kom noget tidligt og har derfor boet provisorisk, men acceptabelt.)
I aftes fik de melorme igen, og jeg opdagede, at hønen ikke kunne få fat i ormene. Der gik lange perioder hvor hun bare stod og stirrede, så prøvede hun igen, men hun kunne bare ikke få dem ind i næbet. Og da jeg kiggede på det, opdagede jeg, at hun har et underbid, og det ser ikke ud som om det er en voksefejl, men som om næbet nedbrydes. Den del af overnæbet, som er længst ude, er helt sort og separeret fra resten af næbet. Jeg tænker, det kunne være en svamp?
Jeg skal selvfølgelig få fat i en dyrlæge så hurtig som mulig, men det er fredag aften...
I morgen får hun en skål med opblødt fodder, som jeg håber hun kan spise.
Hvad tænker I, det kan være? Og ved I, hvad man kan gøre?


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Næbsvamp?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2018, 05:46 »
Jeg har aldrig hørt om næbsvamp, der nedbryder hønsenæbbet. Jeg håber, du finder ud af, hvad det er og en behandling derfor.

Landets nok dygtigste og mest vidende hønsedyrlæger finder du hos Abild Dyreklinik i Brabrand, så hvis nogen skulle kende svaret, er det nok dem

http://www.abilddyreklinik.dk

Ellers kan du måske finde en hønsekyndig dyrlæge i nærheden af dig på denne liste

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline singingJulie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Næbsvamp?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2018, 23:21 »
Tak, Helle!

Den dyrlæge, jeg har prøvet at få fat i er faktisk på din liste, men det viser sig han er på ferie i en uge endnu. Men hønen spiser det opblødte fodder, jeg har givet dem, så hun er ikke umiddelbart i fare. På mandag vil jeg se om jeg kan få fat I en dyrlæge her på egnen.
Det er også muligt hun har knækket næbet, jeg ved bare ikke hvad det sorte er.
Jeg giver en opdatering, når jeg ved noget mere!

Offline singingJulie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Næbsvamp?
« Svar #3 Dato: 06 August , 2018, 20:25 »
Sådan, dyrlægen har været her. Hun har "bare" knækket næbet, det sorte var blod. Han har brændt det, så nu skal det bare gro ud.
Pyha, stille og rolig må være næste år...

Dyrlægen var ham her:
http://www.landpraksis.net/kontakt/
Han har pænt styr på høns :-)