Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne - hvad gør vi ?  (Læst 4085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Skruk høne - hvad gør vi ?
« Dato: 13 Juni , 2018, 07:57 »
Vores den ene maran, er skruk. Den har været det i over en uge.
Den ligger på reden konstant. Ligger ikke selv æg men ligger sig over på de andres æg hvis den kan komme til det.
Når de andre har lagt æg, fjerner vi dem og lukker ind til rederne og tager den skrukke høne ud. Den vil meget gerne ind igen og igår lå den lang tid udenfor ovenpå redekassen  ::)

Går det over af sig selv ?
Det kunne være sjovt med kyllinger men vi har 5 høns og skal ikke have flere nu.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2018, 10:46 »
Ja, det går over på et tidspunkt. Lad hende være, fjern æg som I plejer, så skal det nok gå.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2018, 10:50 »
Man kan også købe nogle gode æg af ren race og lade hende ruge dem ud. Der er altid købere til gode racefugle - fx. maraner kan du sagtens komme af med.
Nogle maraner, nogle araucana.

Marolle

  • Gæst
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2018, 14:36 »
Tak for jeres svar.
Hun er stadig skruk, selvom vi blive ved med at fjerne æg, og lukker ind til redekasserne og tager hende ud, når de andre er færdige med at lægge æg...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2018, 16:23 »
I 2015 beskrev jeg, hvordan jeg gør med mine skrukker. Jeg bruger stadig samme metode og siden indlægget i 2015 har jeg ikke haft nogen, der ikke er gået af reden efter planlagt tid

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42131.msg349695#msg349695
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2018, 20:08 »
Tusind tak for svar. Det vil jeg prøve imorgen. Skal hun så stadig have lov til at ligge på dem i 25 dage nu hun har været akryl i lang tid ?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2018, 21:18 »
Her bliver jeg dig svar skyldig, Marolle. Jeg har aldrig prøvet andet end at give skrukken hårdkogte æg/kunstige æg straks, hun har lagt sig, men når hun har ligget så længe, så prøv at lade hende lege rigtig skruk i 14 dage i fred og ro. Når du tager æggene fra hende igen, så tag dem over et par dage alt efter, hvor mange du giver hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2018, 17:15 »
vores høne er stadig skruk... kan det virkelig blive ved ??
hun er jo blevet helt mager fordi hun ikke kommer ud og spiser så meget som de andre... ?!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2018, 21:09 »
Det er godtnok lang tid hun er skruk. Men jeg har en der gør det samme, tror de holder op når det bliver noget koldere - men vi får se.

Marolle

  • Gæst
Sv: Skruk høne - hvad gør vi ?
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2018, 13:13 »
NU ser det endelig ud til hun ikke er skruk mere  /o

Vi har gjort det, at om natten når de er i buret (der vil de alligevel hellere sidde ude i hønsegården nu her), så har vi lukket ind til rederne. Om morgenen har vi så lukket hende ud, og ladet de andre blive inde, indtil de havde lagt æg og kunne komme ud. Og så sørge for at holde lukket dagen igennem så hun ikke kunne komme ind.
Vi blev også nødt til at ligge ting ovenpå redekassens låg, da hun også hoppede derop og lå  ::)
2-3 dage, så ser det ud til at være stoppet. Der er åbent og de andre går ind og lægger æg, mens hun pænt venter ude.
Nu er vi så spændt på hvornår hun begynder at lægge æg igen.