Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "afskrukning"  (Læst 645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
"afskrukning"
« Dato: 13 Maj , 2015, 13:44 »
Vores høne nr 2 har nu lagt sig skruk, og vi har netop fået kyllinger fra hønemor nr 1...
Vi bor i parcelhuskvarter og har hønsene på hobbyplan. Vi er derfor ikke interesseret i flere kyllinger (vi har ingen hane, og hun lægger på ubefrugtet æg). Jeg har forsøgt at skubbe hende af reden i flere dage og prøvet at lukke af til hønsehuset men så snart der bliver åbner er hun på reden igen. Hun tager den redde med æg (de andre høns) og har jeg nået at samle dem lægger hun sig bare i en tom.
Hvordan får jeg hende "afskrukket"?

Tanya
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: "afskrukning"
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2015, 14:25 »
Der er flere metoder, der kan bruges. Jeg foretrækker at lukke hønen i et bur/aflukke for sig selv i 3-5 dage uden adgang til redesteder, men selvfølgelig med mad og vand.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: "afskrukning"
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2015, 15:52 »
Når jeg har en skruk, som ikke skal have kyllinger, så lader jeg hende altid ruge på hårdkogte æg i 26 dage - så får hun lov til at gennemgå hele skrukcyklus med at nusse og varme æg, og alle de processer som sker i skrukkroppen - når de ca 26 dage er gået, tager jeg 1 æg væk pr dag - når alle æg er væk, har jeg efter få dage igen en 'almindelig' høne i haven - som ikke savner kyllinger eller moderskabet. Jeg undgår en stressende afskrukning, hønen gennemlever sin skrukperiode og bliver ikke skruk igen kort tid efter - og her i hønseflokken virker den hver gang - minus èn maran sidste år, som var mega skruk i 78 dage og hvor absolut ingen afskrukningsmetoder virkede. Jeg tror, jeg kunne have hængt hende op i benene et døgns tid, og hun ville stadig have været skruk bagefter.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2020, 16:17 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: "afskrukning"
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2015, 17:15 »
helle, det lyder fornuftigt.
Min erfaring er, at høns har noget med æg. Det er jo logisk.
Forstået på den måde, at de går og kikker på æg inden de bliver skruk, og når så de har talt æggene godt igennem i nogle dage, så fanger bordet og de lægger sig.

Omvendt, når de skal afskrukkes, så skal de ikke se æg eller noget, der ligner.