Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min høns lægger æg hos skruk  (Læst 2610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnnetteRod

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Min høns lægger æg hos skruk
« Dato: 01 Maj , 2018, 09:23 »
Hej

Kan nogen hjælpe mig med et godt råd.

Jeg fik høns sidste sommer - og har nu min første skruk høne.
Jeg har 3 redekasser og 6 høns + hane.
Jeg kunne ikke forstå, at de andre høns holdt op med at lægge æg, men nu har jeg fundet ud af, hvad der er gang i.
De andre 5 høns lægger æg i samme redekasse som min skruk høne. De vil slet ikke bruge de 2 andre redekasser.
Den stakkels høne kan snart ikke være der for æg, så det er gået helt galt det her.
Hvad gør jeg ?

Jeg har kun et hønsehus, men jeg har 2 hønsegårde, hvor den lille kun er små 6 m2 - men har tag og jeg kan lukke for sidderne, så der er tørt - men ikke vindstille. Skal jeg flytte hende med redekassen dertil - så kan hun være i fred og de andre høns kan bruge den store gård - og haven ? Skal jeg fjerne nogen af æggene ?
Skal jeg fjerne alle æggene og starte forfra ?
Eller ?

Gode råd modtages med kyshånd. Jeg har ikke kunne finde en tråd med et tilsvarende problem.
På forhånd tak

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2018, 10:20 »
Mærk de æg du vil have ruget på og fjern hver dag de æg der er kommet til siden i går.

Offline AnnetteRod

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2018, 10:29 »
Simpel - men meget anvendelig løsning.
Har ikke ville forstyrre hende - men SELVFØLGELIG  :)
Tusinde tak for hælpen  /o :-*

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2018, 11:06 »
Det lyder lidt som en gang rod dine dammer har gang i  :)

Hvor mange æg havde hun til at begynde med, og hvor lang tid har hun lagt på æggene? Jeg ville nok lyse æggene for at se hvilke der er længst i prosessen, for det går jo ikke at de bliver ruget færdig klatvis. Hvis du har en led lommelygte, og lyser i den budte ende af ægget, kan man se sådan ca. hvor langt de er i udviklingen. Der er også grænser for hvor mange æg en høne kan ruge ud.

Ved ikke hvad der er bedst, at lade hende ligge, mærke æggene og så fjerne nye æg hver dag, eller flytte hende (hvis hun vil) til et sted hvor hun nok kommer til at ligge i træk. Du har ikke mulighed for at sætte et midlertidigt hegn op rundt redekassen, så hun kan hoppe ud og spise og drikke, mens de andre ikke kan hoppe ind til redekassen?

De skøre damer gør ikke altid som man har planlagt ;)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2018, 12:38 »
En anden gang ville jeg lave skrukafdeling i den lille går og bygge en hule omkring reden, så den bliver hyggelig og lukket til og ikke udsat for træk - hulen kunne måske være en murerbalje med et hul klippet i siden?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2018, 12:43 »
Jeg har same problem med de andre høner vil lægge æg I en redekasse hos skrukken, selv om de er flere redekasser tilrådighed.
Så flytters redekassen simpelt hen ud og stå på gulvet i garagen med høne og det hele. Så dagen før æggene er udruget sætters redekassen ind i hønsehuset igen.
Så jeg har lavet en række ens redekasser af gamle spær og plader fra gamle porte, som der så flytter rundt med.
I Januar kneb det dog lidt da 19 ud af 21 høns valget at blive skruk. Så der var gang i af-installering af skruk programmer :)

2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline AnnetteRod

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Min høns lægger æg hos skruk
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2018, 14:03 »
Tusinde tak for alle Jeres svar <3
Jeg har virkelig fået noget at arbejde med.

Der er 2 udgange til hver sin gård til Hønsehuset. Tænker med lidt hønsenet og en sømpistol, at jeg kan lave en barriere, så de kan blive adskilt.

Hvor er det dejligt med så mange gode ideer, så er der også lidt at arbejde med fremadrettet.