Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fra burhøns til havehøns  (Læst 3186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Fra burhøns til havehøns
« Dato: 23 Maj , 2017, 20:59 »
Hej Hønsehavefolk,

Jeg håber I kan hjælpe. Jeg er helt ny både hus og hønseejer. I slutningen af april købte jeg 1,4 store Gule Orpington, fra en raceopdratter. De er fra sidste forår, og har altid gået i et lukket hønsehold uden hus.

Nu er de flyttet på landet og har fået hønsehus på 6 km2 med tilhørende overdækket gårde på 16 km2. De var ikke helt håndvande da jeg fik dem. Men her efter en måned er de begyndt at komme, når vi kommer med korn og køkkengrønt. Jeg vil ikke kalde dem tamme. Men vi er i proces.

Jeg drømmer om, at de i weekender hvor vi er hjemme, kan komme ud på græs og nippe til orme. (For det skal de også lærer.) Jeg tror ikke at de ved at regnorme er mad. De ser næsten helt fornærmet ud, når jeg kaster orme ind til dem.

Har I nogle gode råd om, hvordan og hvornår man kan lukke dem ud i haven og ikke mindst får dem ind igen. Jeg spurgte ham som jeg har købet dem af. Men han synes ikke at det lød som en god ide at lukke dem ud. Jeg tror af frygt for, at de ikke kommer ind igen.

Men det må da næsten være til at have med at gøre.

Mange hilsner

forbåbentlig havehønse flokken 

Offline Jeppie-Debbie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2017, 21:05 »
Hej Channe

Det lyder dejligt med dine nye høns. Jeg er vild med orpington.  /o
Mine høns går ofte frit i haven og går selv hjem i hønsegården i ind i huset, når det begynder at blive mørkt. Det finder de selv ud af. Men måske ville jeg vente lidt med at lukke dem ud, til jeg var helt sikker på at de ved, at "det er her de bor".   ;D
Hilsen
Jeppe

1,2 sort/kobber maran + en god flok blandede høns
1,1 hvide moskusænder
1,1 kinesiske vagtler
2,0 huskatte :)

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2017, 22:41 »
Hvis du de første par gange lukker dem på friland ca 1/2 time før en de normalt går til ro i hønsehuset, så vil de gå lige omkring hønsegården og ikke ret langt væk.

Når du så er sikker på at de går ind hver aften, så begynd at give dem lidt mere tid
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2017, 07:09 »
Det var et godt råd med at lukke dem ud, lige før senge tid. Jeg har tænkt på det, men været bekymret for, at de ville finde deres nytilkommende frihed så lokkende,  at de ville glemme senge tid.

Men måske jeg giver dem lidt for meget kredit :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2017, 07:36 »
De vil helt sikkert finde deres nye muligheder overvældende og skræmmende. Ved at lukke dem ud sidst på dagen kommer de ikke langt fra huset og kan nemt finde hjem i deres lille trygge verden.

Høns er jo ikke som mennesker, der har været spærret inde. De er utrygge, hvis der sker store ændringer, men er super til at tilpasse sig /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2017, 08:22 »
Så er det afklaret. De skal have en lille halv time om aftenen.

Rigtig mange tak for jeres gode råd.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2017, 10:21 »
Et par håndfulde korn eller andet som de syntes er lækkert (uimodståeligt) kan kastes i gården, når du vil ha dem ind... lok dem lidt på vej med at tabe lidt ( meget lidt) kommer en kommer de alle, som regl.
Og hold lidt afstand så de tør... sådan fik vi vores ind i starten.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fra burhøns til havehøns
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2017, 10:43 »
Høns og de fleste andre fugle har sengetid ved solnedgang. Her vil de naturligt søge deres sovepladser og da du har haft dine orpingtons i næsten en måned, så kan du være ganske sikker på, at de udmærket ved, hvor deres hus er.
Unge høns går senere i seng end de gamle, men omkring solnedgang vil alle være inde eller ved at vende næbbene hjem i seng. Solnedgang er i denne tid omkring kl 21.30
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14