Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?  (Læst 3145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BerntF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Dato: 20 Maj , 2017, 18:37 »
Vores Maran Maren på ca. 3 år er i den sidste tid blevet tiltagende stille og sløv, så hun nu sidder under en busk det meste af dagen og halvsover. Hendes fjerdragt er fortsat pæn, og hun lægger også et par æg om ugen. Hendes gang er langsom og stiv. Hun kommer ikke længere farende som de andre høns, når vi fodrer dem, men står blot og kigger.
Har nogen lignende erfaringer? Går tilstanden over, eller skal jeg mon overveje at aflive hende?
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2017, 19:58 Fra BerntF »
Hobby-hønsemand med fem høns, der går frit i haven og spreder hygge og lidt kaos.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2017, 18:46 »
Nej - en 3-årig maran er ikke slidt op eller gammel.
Som det første skal du have fat i hende og få fjerdragten nøje kigget igennem for lus. Der behøver såmænd ikke rende ret mange lus rundt i fjerdragten, før hønen bliver mærket af det - træt, langsom og tiltagende bleg. Når du har fat i hende mærker du efter på kroppen om alt føles som det skal.
Prøv også at kigge hendes klatter efter. Har de den 'rigtige' farve og konsistens.
Spiser og drikker hun?

En meget syg høne lægger ikke æg, så jeg tror godt, du kan få hende på toppen igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline BerntF

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2017, 20:04 »
Ok, tak for svaret. Glemte at skrive, at hun er en hybrid-Maran. Ændrer det noget ved din vurdering?

Jeg prøver at se hende lidt efter i sømmene for lus og andre dårligdomme. Hendes klatter er "tynde", og hun spiser mindre end hun plejer.

Det lyder dog som om der endnu er håb for fruen, så jeg ser tiden an.
Hobby-hønsemand med fem høns, der går frit i haven og spreder hygge og lidt kaos.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2017, 20:16 »
3 år er stadig ikke meget for en hybrid-maran
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2017, 22:09 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2017, 21:58 »
Hvad er hybrid maraner?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2017, 07:57 »
Hvad er hybrid maraner?

Hybrid maraner er disse i øvrigt ganske fine høner, som Bang's, Hønsegaarden.dk osv begyndte at sælge, da maraner blev meget populære. Forhandlerne har solgt dem som maraner uden at oplyse det mindste om, at de intet har med den racerene maran at gøre.
Jeg adopterede en for et par år siden. Ganske fin og meget spinkel høne med en sund psyke - hun lagde pænt mørke chokoladeæg, men lignede på ingen måde de racerene maraner jeg har


Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2017, 11:39 »
Tak Helle <E
Lidt morsomt, at jeg, som medlem af Maranklub DK, ikke vidste, hvad det var.

Jeg har INTET mod hybrider, det er folks valg, hvad de gerne vil kikke på, men jeg bliver ærlig talt ærgerlig og irriteret, når en hybrid bliver omtalt som en racehøne, fordi der ligger rigtig mange års avlsarbejde bag racehøne, hvor der fokuseres på alle aspekter, udseende, æg osv. Desuden ved man, at kyllinger efter hønsene har forældredyrenes egenskaber. /o

Ærgerligt er det også, at køberne af disse såkaldte marans, i bund og grund bliver snydt af forhandleren, og dermed (i god tro) kan videresælge evt. kyllinger som marans.
Og nej, det handler ikke om race snobberi, men om respekt for avlsarbejdet.  :)

Der ligger også avlsarbejde bag hybrider, det ved jeg, men her er der, sådan som jeg er orienteret, lagt vægt på enten gode æglæggere eller gode, hurtigtvoksende slagtedyr. Det betyder jo bl.a. at hanekyllingerne hos æglæggere er et spildprodukt, som aflives ved klækningen, og at man ikke  kan få kyllinger efter hybriderne, hvor man er sikker på, at de har forældrenes gode egenskaber.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er vores 3-årige Maran blot slidt op?
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2017, 13:32 »
Helt enig, Marianne
Det er et par år siden, at salget af disse hybrid maraner virkelig boomede og rigtig mange nye hønseejere købte dem i den tro, at det var en racehøne. Debatten kørte og blev vist heldigvis så larmende, at flere af disse forhandlere 'omdøbte' deres "maraner" til det mere retvisende Brunlæggere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14