Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne er skaldet bagtil  (Læst 2949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Høne er skaldet bagtil
« Dato: 15 Maj , 2017, 13:25 »
Hej hønseentusiaster,

Jeg har en høne, som jeg ikke kender racen på. Hun er formentlig en blanding, men minder mest om en gammel dansk landrace. Hun er i hvert fald spinkel og har aftegningerne på halsen. Hen over foråret er hun kommet til at se lidt sølle ud i fjerene. Hun har aldrig haft en kraftig eller prangende fjerdragt, og man kan faktisk ikke rigtig se et problem, når man bare kigger på hende. Men når hun vender bagen i vejret, er bagstykket omkring kloakken helt bart. Det gælder også for nogle mindre steder højst oppe under vingerne. Huden bagtil er også temmelig lyserød. Der er intet at mærke på hendes humør, appetit eller æglægning. Hun er snart 3 år gammel. Vi har fem andre høns af forskellige racer, og vi har ikke bemærket noget på nogen af dem. Hønen, det drejer sig om, er i øvrigt anden højest i rangordnen, og bliver aldrig hakket på eller chikaneret af de andre. Hun sover på en pind for sig selv, højere oppe end de andre, så jeg tror heller ikke, fjertabet sker om natten.

Kan der være et problem, eller er det noget, der kommer med alderen eller årstiden? Jeg bemærkede, at alle hønsene tabte fjer i efteråret, hvor de fældede, så går ikke ud fra, at det kan være fældning, hun laver nu?

På forhånd tak for hjælpen :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Høne er skaldet bagtil
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2017, 14:27 »
Sådan ser 2 af mine høns også ud, en i hver sin flok, de øvrige (i hver flok) har normal fjer omkring 'hullet', jeg har tjekket for utøj og kan intet se, heller ikke under siddepinde.
Så tror ikke, det betyder noget..  ???
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Høne er skaldet bagtil
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2017, 06:46 »
Tak for svaret. Så er jeg mere rolig. Jeg må nok bare holde øje med utøj og ellers sikre mig at de skaldede områder ikke vokser :) Men havde nu heller ikke indtrykket, at der var et problem.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høne er skaldet bagtil
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2017, 10:25 »
En af mine ser også sådan ud. Har haft lidt tynd mave nogle dage men ikke syg eller forkølet...
Æg ligger hun også men kommer også nogle vindæg. Om natten eller i løbet af dagen i gården... hummm
Nogle gode ideer??? Har givet "husk" og de får vitaminer og hvidløg i vandet.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥