Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Noget der ligner det samme som kalkben men ved alle fjerrødder  (Læst 2054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Hej.  Min ene høne har ligesom noget store flager. Ligner kalkben over det hele.  Er sløj og har tabt sig.  Hvilken sygdom er det??
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2017, 20:53 Fra chefen12 »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Dine billeder er desværre ikke særlig gode  :-\ Jeg har forsøgt at forstørre dem, men så bliver de blot uskarpe - mit gæt er dog, at det må være lus eller anden form for utøj, hvilket også passer godt med, at hun er sløj pga blodmangel.
Det bedste, du kan behandle med, er Ivermectin, som er receptpligtigt, men her og nu kan du give hende et pust staldchok under hver vinge og i bagdelen.
Det er en alvorlig tilstand, når småkryb dræner en høne for blod - det kan man dø af
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Ok Helle.  Men der er ikke noget "levende" at se på hende. Kun disse flager.  Billeder er ikke gode, de er taget fra tlf og derfra kan man ikke oploade særlig godt pga str.  Har sprayet hende og hun fik lidt hemexcide. Måske det er sårskorper fra utøj??  Synes bare hvis hun havde haft utøj, ville jeg have opdaget det, ikke mindst på de andre også. Men tak for svar.  Prøver lige nye billeder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Jeg er heller ikke sikker, men kan ikke rigtig komme på, hvad det ellers skulle være - og behandler du mod utøj, så har du i hvert fald fjernet den mulighed, hvis problemerne fortsætter.
Jeg kan se, at hun har fine nye fjer, der stadig sidder i fjer'hylstre' - hvis hun lige har skiftet mange fjer ud, så kan det være årsagen til, at hun er træt. Fjerproduktionen kræver rigtig meget energi og kan i visse tilfælde få en få en høne til at virke syg.

Mht til upload af billeder fra Iphone osv skal vi have Finn jensen på banen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14