Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne uden fjer på maven og tynd mave  (Læst 3579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline EvaH

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Dato: 12 Maj , 2017, 08:00 »
Jeg har brug for et godt råd. Min ene høne fik  for 2 dage siden tynd mave, og blev meget rød i huden bagpå. Jeg vaskede hende med lunken sæbespåner og tørrede hende med føntørrer. Jeg tjekkede hende her til morgen. Nu finder jeg ud af at hun mangler mange af sine fjer under maven, og den bare hud virker varm. Hvad skal jeg gøre ved den lille pus  :'(
Det skal siges at vi for 7 uger siden fik 3 nye høns, da vi blev nødt til at aflive 2 af de gamle på grund af sygdom. Nu bliver jeg bekymret for om der noget i vore have der gør dem syge  :-[ Det har været hårdt for den syge høne, at skulle takle de nye høns. Hun var under høne i den gamle flok.
Skal jeg finde øksen frem? Eller skal jeg isolere hende..?

Hilsen Eva

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2017, 09:29 »
Hvis hun mangler fjer på maven kan det være tegn på, at hun er skruk. Der skal selvfølgelig også være andre tegn.
Har du tjekket for utøj?
Fik du sæbevandet skyllet godt væk?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline EvaH

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2017, 09:49 »
Jeg har tjekket for utøj. Både på høns og hønsehus. Alle er blevet dryppet i nakken med Drop-Lop fra America. Sovepind er "malet" med Hemexide. Skruk tror jeg ikke hun er. Jeg har Hybrid høns, og de har ikke ry for at blive skruk. Og hun har jo samtidig tynd mave. :-\ Hun har lige ligget og solbadet, men midt på græsplænen, og her blev hun liggene i alt for lang tid. Nu er hun kravlet under en busk. Det skal siges at hun ikke har lagt æg siden tirsdag.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2017, 11:16 »
Jeg synes, du skal lade hende være i haven, så hun kan nyde friheden, freden under en busk og solbadet midt på græsset - det stresser at blive isoleret og jeg kan ikke se en grund til det.
Selv om det ikke sker så tit, så kan en hybrid godt blive skruk - det ses mange gange og min erfaring er, at de er rigtig gode kyllingeførere. En høne begynder at plukke sin mave, inden hun lægger sig - der kan sagtens gå en uges tid med forberedelserne og ja, en bar hønsemave er varm. Normal-temperaturen for en høne er 41 grader og den stiger lidt, når hormonbalancen ændrer sig ved skrukning.
Under alle omstændigheder så har hun godt af en skål A38. Acidophilus-bakterierne kan muligvis få styr på hendes afføring - bland gerne knust rent trækul i.
Jeg håber, din høne kommer sig - en dårlig mave kan godt rette sig af sig selv og ved hjælp af de ovenstående ting i løbet af nogle dage. Jeg oplever selv en hønse-sprøjtemave ind imellem og gør sjældent noget ved det, medmindre det fortsætter mere end 2-3 dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline EvaH

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2017, 17:47 »
Den "syge" dame har hjulpet i haven idag, sammen med de andre høns. Jeg har givet  hønseguf med trækul.. bonusmad var blåbær og det hele blev spist med velbehag. Så meget syg er hun vist ikke ?? Hun har spist orme, og andre lækre ting der findes i jorden når der graves :) Men er stadig bekymret for maven uden fjer. og tyndskide..Men jeg må jo vente og se. Og tak for svar og gorde råd. i hører nærmere  :D

Offline EvaH

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne uden fjer på maven og tynd mave
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2017, 18:54 »
Til info..  :) Damen har stadig lidt tynd mave.. Men spiser og er social, tuller rundt i haven. Banker de nye hønsepiger :( Så helt dårlig er hun nok ikke. Der er ingen af de andre høns der er ramt. Hun/de har fået hønseguf, kul/A-38/blåbær (dem elsker vi)
Så vi afventer, hun er helt som hun skal være hvis men er høne, pånær den mave!