Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugende ænder  (Læst 4230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søvigmølle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Rugende ænder
« Dato: 29 Marts , 2017, 09:44 »
Hej  :)
Jeg er ret ny i ænder, især rugende ænder, det er første gang jeg har det. Vi har et par løbe ænder der har lagt æg den sidste 1,5 måneds tid. for ca. 14 dage siden mistede vi vores andrik.
Jeg har ladet alle æg ligge, da jeg havde hørt at de ikke vil begynde at ruge før der er 20-30 æg. Har samtidig hørt at hvis jeg flyttede reden bare 5 cm, kunne jeg risikere at de startede forfra, så derfor har jeg intet rørt.

Nu til mine spørgsmål ;D
Ænderne er lige gået på reden, hvor længe vil de ruge?
Skal jeg på et tidspunkt se om jeg kan fjerne alle ubefrugtet æg?
Hvornår skal jeg i givet fald, fjerne de ubefrugtet æg?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på, for at få sunde ællinger?

På forhånd tak  :D+

Offline Karen Greve

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Rugende ænder
« Svar #1 Dato: 10 April , 2017, 23:33 »
De ruger 28 dage.
Jeg har kun lidt erfaring, men jeg har ikke fjernet nogle æg, bare givet dem fred og ro til at ruge, og det er gået fint, har fået ællinger de gange, vi har prøvet. Ikke alle æg er klækkede, men de fleste, og så har jeg blot fjernet de resterende, når jeg var sikker på, at de ikke klækkede.
Held og lykke.

Offline Marie_

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rugende ænder
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2017, 21:07 »
Jeg er nysgerrig - hvordan gik det med den rugende løbeand?  ☺
Og hvis det lykkedes at få ællinger, kunne anden selv passe dem eller krævede det at du hjalp med varmelampe etc.?
Jeg prøver på at få vores hun til at blive skruk, men foreløbig gider hun slet ikke at ligge på rede hvor der er ca. 10 æg

Offline Søvigmølle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Rugende ænder
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2017, 21:17 »
Hej ;)
Det gik rigtig godt, hun fik 9 sunde ællinger hun passede dem selv, vi hængte godt nok varmelampen op for en sikkerhedsskyld da det var i en periode med tæt på frysepunktet om natten.

Vi havde faktisk 2 løbeænder, som begge blev skruk med 5 dages mellemrum, den der sidst blev skruk gik det svære fra reden 1 uge før æggene skulle klæge  :-\

Mine lå hver på 15 æg, efter 14 dage lyste jeg på æggene og tog lidt æg fra. Ved den And hvor der kom ællinger var der 3 æg der ikke klægede, så vi er godt tilfredse med resultatet.

Håber din snart ligger sig skruk.