Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid høne  (Læst 2749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elpres

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Hvid høne
« Dato: 28 Juni , 2018, 16:17 »
Jeg har længe haft hvide dværg silkehøns og pludselig er en af mine kyllinger blevet lidt anderledes end de andre. Istedet for de her silke agtige fjer har denne kylling rigtige fjer. Den har 5 tæer og er kridhvid men mangler de rigtige fjer.
Jeg vil prøve at tage et billede af den snarest.
Men måske nogen kan give et bud på hvad der er sket?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid høne
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2018, 18:07 »
Har du andre høns end silkehønsene?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elpres

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvid høne
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2018, 18:13 »
Har du andre høns end silkehønsene?

Ja men I separat indhegning.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvid høne
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2018, 13:59 »
Den fjerdragt silkehøns har, er på et eller andet tidspunkt opstået ved en mutation, der så er blevet avlet videre på. Muterede dyr kan godt få afkom, der "muterer baglæns". Det vil sige tilbage til naturtilstanden  eller noget helt tredje. Det er sådan nye racer - og efter millioner af år - nye arter opstår.

Der kan også være sket det, at i nogle generationer tilbage er der blevet krydset en anden race ind for at få en bedre hvid farve, størrelse eller alle mulige andre grunde. Pludselig popper træk fra de indkrydsede racer op igen.
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2018, 14:01 Fra Margrethe »

Offline Elpres

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvid høne
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2018, 14:01 »
Den fjerdragt silkehøns har, er på et eller andet tidspunkt opstået ved en mutation, der så er blevet avlet videre på. Muterede dyr kan godt få afkom, der "muterer baglæns". Det vil sige tilbage til naturtilstanden  eller noget helt tredje. Det er sådan nye racer - og efter millioner af år - nye arter opstår.

Ok, så kan jeg godt sælge den som silkehøne, hvor jeg selvfølgelig nævner at den har alm. fjer?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvid høne
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2018, 20:10 »
Jeg ville sortere den fra, for den bør ikke indgå i avl.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvid høne
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2018, 20:24 »
Hvis nogen kan have fornøjelse af at have den gående, for ungernes skyld eller bare hygge, så gør den gavn på egen måde. Men jeg ville ikke sælge den som en silkehøne, da deres splittede, pelsagtige, fjer er kardinalpunktet over alle for netop den race.