Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haner - haster!!!  (Læst 3975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frøkner Grønborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Haner - haster!!!
« Dato: 03 November , 2017, 11:28 »
Jeg har været hønseejer (eller det er nu mest min kæreste...) i nogle år og fremavler udelukkende via "skruk-metoden". Da jeg bor i en mindre by, er det dog ekstremt utilfredsstillende, at jeg ved flere lejligheder har måttet slå unghanerne ihjel, bare fordi de gør det, de er sat i verden til, nemlig at gale.

Er der ikke nogen, der vil have mine tre MEGET FLOTTE haner; 2 wyandotter og en blålægger; jeg kører gerne et stykke vej for at levere dem!!

Er der ellers nogle forslag til, hvad jeg kan gøre; har også overvejet at køre dem ud i skoven, men må man det?

Mvh
En bekymret og betuttet haneejer

P.S. skulle der sidde en venlig sjæl, der kan hjælpe mig, så må I gerne svare så hurtigt som muligt, da jeg skal have gjort noget ved problemet her i weekenden...




Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Haner - haster!!!
« Svar #1 Dato: 03 November , 2017, 22:28 »
Hvis du mener at køre dem ud i skoven for at lukke dem fri der så ville det være noget værre plageri for de fugle som så enten ville sulte/fryse til døds eller blive snuppet af ræven eller andet rovdyr.

Håber dog at du kan finde dem et hjem, da jeg godt kan førstå at det føles megatrælst at slå dem ihjel fordi at de larmer.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Haner - haster!!!
« Svar #2 Dato: 03 November , 2017, 22:37 »
Unghaner er sat i verden for at blive spist. Hvis de var i en vild flok, ville de blive forvist til yderkredsen, hvor rovdyrene huserer. eller helt blive jaget væk. De skal beskytte flokken ved at være det letteste bytte.

Dine haner har haft et dejligt liv, til de altså blev for store. Flokken får det meget bedre, når unghanerne er væk, så selvom det ikke er behageligt at slå dyr ihjel, og det er besværligt at rense dem bagefter, så nyd et måltid med god samvittighed.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Haner - haster!!!
« Svar #3 Dato: 16 December , 2017, 09:44 »
Meget enig - spis dem dog... medmindre du naturligvis er vegetar så er det da det mest naturlige i verden. Dine unghaner har levet et godt og naturligt liv - modsat industriens rædsler, som gør at du kan nyde dem med gid samvittighed  /o

Og sæt ALDRIG tamme dyr ud i skoven! De vil aldrig overleve og vil sandsynligvis dø af sult, hvis ikke ræven tager dem først! En meget trist måde at dø på!

Hvis du ikke selv vil spise dem, er jeg sikker på du kan finde nogen i din omgangskreds som er frisk på et par slagteklare unghaner...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Haner - haster!!!
« Svar #4 Dato: 19 December , 2017, 09:07 »
Hvis du vil sende dem i skoven, så slagt dem lige først, så kan du hjælpe Mikkel Ræv og kragerne til en nem middag. Det er vist ikke tilladt at sætte dyr ud i naturen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Haner - haster!!!
« Svar #5 Dato: 19 December , 2017, 12:42 »
At sætte tamdyr ud i naturen er direkte faunaforurening og dermed ulovligt, MEN det er selvfølgelig meget nemt at gøre, for så er de jo ude af øje, ude af sind.
Det ses jo desværre at folk sagtens kan rage en masse dyr til sig og lade dem yngle, for derefter at være så uansvarlige bare at dumpe dem alle vegne, når de bliver trætte af dem... og det ses desværre indenfor mange dyrearter.
Så den "løsning" billigere jeg bestemt ikke.  /d

Så enten tag ansvaret og slagt dem, de er for øvrigt det bedste kød man kan få, da man ved 100 % hvordan de har haft det i forhold til de usle papkyllinger som ligger i butikkerne.
Eller også lade være med at lave kyllinger, og så bare tilkøbe de par høner om året man har brug for.
« Senest Redigeret: 19 December , 2017, 13:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub