Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværgmaran nyser  (Læst 3857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

  • Bruger
  • Indlæg: 219
Dværgmaran nyser
« Dato: 26 Oktober , 2018, 17:39 »
Halløj

Jeg har for nyligt købt nogle dværgmaraner og fra dag 1 af lagde jeg mærke til at de ligesom gir et nys/host i perioder, ikke hele tiden. De virker ellers sunde og raske og spiser godt. Skal jeg være nervøs for at de er syge og smitter mine gamle høns? En anden ting som undre mig lidt er at de ikke skraber i jorden efter føde, det er måske normalt for maran?
1.3 Dværg Wyandot

Offline djavlsen

  • Bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Dværgmaran nyser
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2018, 13:43 »
Ikke meget hjælp at få tros over 300 har læst link🤔
1.3 Dværg Wyandot

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Dværgmaran nyser
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2018, 20:30 »
Jeg har en blandingshøne. Den hvæser og nyser ind i mellem. Lidt hivende efter vejret. Tog den til første dyrlæge - halsorm har den ikke. Fik noget medicin, virkede ikke. Tog kontakt til Bjarne fra Hårlev Dyreklinik, da jeg herinde har hørt han er go til fjerkræ. Og det virker til han er inde i fjerkræ, da jeg talte med ham. Så fik jeg sendt nogle prøver fra hønens hals med en vatpind og sendt dem til ham. De blev dyrket, og så fik jeg at vide der var to ting han kunne give mig vi skulle prøve - om som hønens baktusser forhåbentlig ville dø af. Bjarne sagde der pt. vist er meget i omløb "af den slags". Nu håber jeg så det jeg har fået virker. Vi er på behandlingsdag to og hun skal have delvis i drikkevand og noget andet direkte i næbbet (hvilket er en kamp men nu er teknikken fundet). Første dyrlæge sagde at syge høns gerne vil have varme - og det er jo ved at være koldt og blæsende. Træk og  vand er slem ved høns men det ved du sikkert. Der er også en del gode input her i forum og under Sygdom, ting man kan prøve. Denne gang valgte jeg dyrlægen - og håber det giver pote. Håber dine høns får det bedre - at du finder noget der virker for dem. God bedring  :)