Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: død høne!! :(  (Læst 19887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
død høne!! :(
« Dato: 03 November , 2009, 19:18 »
den ene af mine barnevelder er død!  :'(
I nogen tid har der været en af mine høns der havde lidt tynd mave - men ikke konsekvent det hele, der var også faste "pøller" imellem. Så i forgårs så jeg at der var hele korn i noget af afføringen... hmmm.. hvilken mon det var?!? I går gik den så rundt og så noget trist ud... ville ikke rigtig gå - stod bare ligesom... og så i morges cirklede den rundt om sig selv i små volter... først den ene vej... så den anden... og til middag, ja da var den død... stakkels høne...
Nogen der har ideer til hvad der var galt med den? ??? den var noget tynd - sultet ihjel??? ... der er fri adgang til hønsefoder og de får korn smidt i hønsegården (beskæftigelsesterapi) samt diverse grøntsager der bliver tilovers i familien herunder et halloween græskar ... De andre er blanke, spiser lystigt og ser ud til (!!!) at have det godt... men who knows!
Nu er det vel ikke tyfus eller noget pest eller andet skidt!
HJÆLP!!! :o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: død høne!! :(
« Svar #1 Dato: 03 November , 2009, 19:35 »
Hvis den har (havde) tynd mave og der endda kommer hele korn ud i den anden ende så har der ihvertfald været noget galt med fordøjelses systemet. Tilsynladende allerede ved/før kråsen (som er noget af det første i systemet).
Jeg ville da holde ekstra øje med de andre men ellers kan det godt være en engangs episode.
Har du evt. nogen giftige planter den kan have spist af?
Hvis de andre får tynd mave kan du prøve at tilbyde dem knust trækul og a38. Evt. hønseguf.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 November , 2009, 21:03 »
jeg har givet dem hønseguf! mange gange efterhånden... DET kunne den godt nok også godt lide... kastede sig over det i søndags... giftige planter...næh... ikke at jeg ved af!?! der står en busk i hønsegården - sådan en klatretingest op ad muren, får røde bær ... men de er ikke såååå vilde efter dem...
det eneste nye er halloweengræskaret... men det kan det vel ikke have været ... eller kan det...  :-[
vi må jo se hvordan de andre gebærder sig.. men lige umidelbart er der ikke noget at bemærke... :-\ og det er vel godt!!  ???
trækul er lidt et problem at få fat i... har kun briketter... og de dur jo ikke...  :-[ såååå men de får hønseguf... med lidt osterester eller kartoffelrester... eller lidt rugbrød med leverpostejrester... og så havregryn og kartoffelmel... så det skulle da være ok...  jeg gør hvad jeg kan og bruger alle de gode råd man kan finde herinde... så...håber på det bedste...

for det KAN vel ikke være det der ormemiddel Verminator...  :o ... nej... synes den havde tynd mave før... HVIS det altså var den samme...jo ikke sådan at kende forskel på hønsebæer ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 November , 2009, 13:44 »
Ser først denne tråd her nu, jeg bliver ved med at have 2 sussex der også er tynde i maven og de har tabt sig selv om de spiser fint, jeg gav jo ormekur igen og der kom orm igen og nu er det stadig det samme med dem igen, nu prøver jeg med en gang saltsyre og ser hvad der sker, tror ikke at ormekuren tager det ordentligt. 
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 November , 2009, 13:51 »
det kan være du har ret...  >:( så er det da godt at vi kan udveksle erfaringer her!
Jeg overvejer godt nok også saltsyremodellen... men det er jo lidt skrapt...
vil da ikke have høns uden maver bagefter... små puds... lider da nok ellers... snøft
deres "pøller" så ellers fine ud i morges... der plejer kun at være 1 evt. to tynde klatter... resten er fine små grønne eller mørke "pøller" ...
:)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 November , 2009, 14:48 »
Jeg har startet saltsyren i dag så jeg kan fortælle hvor mange høns jeg har med maver om 7 dage ;) *f Jeg fandt jo orm hos en høne i dag igen :P
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #6 Dato: 10 November , 2009, 15:46 »
Hej

I denne tid med fugt alle steder, så er det tid til tynd mave hos mange høns, det er noget der høre årstiden til, jeg bruges selv lidt saltsyre i vandet, en hættefuld til 10 liter vand ( en teske fuld ) det tager ikke det hele, men som et suplement.

Eller bruger jeg Roba B i vandet i øjeblikket det har hjulpet på den som der har været lidt forkølet.

Jeg har også haft nogle stykker der har gået og hængt og blevet tynde, det har været unge høner, disse har jeg aflivet, for de retter sig sjældent.

Tommy

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 November , 2009, 19:49 »
Er der nogen der lige kan fortælle hvad saltsyre-metoden går ud på? Mine høns de skranter nemlig også lidt for tiden...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline dyreglad

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 November , 2009, 20:21 »
Saltsyre er mod orm hos høns. Det er et gammelt husråd, men virker meget godt. Bare huskat også tilbyde hønsene almindeligt vand også eller dehydrier det og kan tabe fjer pga. væskemangel! ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 November , 2009, 21:31 »
Det med at de skal have vand ved siden af er jeg blevet frarådet da de jo ikke drikker det med saltsyre i så.
Mvh Bettina.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 10 November , 2009, 21:39 »
Er der nogen der lige kan fortælle hvad saltsyre-metoden går ud på? Mine høns de skranter nemlig også lidt for tiden...

Jeg tror at der er mange der har har høns der skranter nu (også mine) og min ene hest havde så tynd mave igår samt min søsters ene også har fået det, og i dag er det min lille dreng på 5 mdr der har lidt tynd mave. Jeg har bestilt drops(vist sådan det hed) mod utøj, som skal dryppes i nakken på dem og ropa-b hos america thisted i dag. Tror det er mere eller mindre alt og alle der bliver syge for tiden. :-\
Mvh Bettina.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 November , 2009, 22:51 »
Men hvor meget saltsyre til hvor meget vand, og hvor tit.?

Ja, alle skranter vist lige nu...måske hønsene har fået øf øf syge  *f
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 November , 2009, 07:04 »
Bjørn har skrevet til mig i en anden tråd som hedder "orm" at han giver hver 3 måned og 20 ml til 10 l vand. :)
Mvh Bettina.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 11 November , 2009, 08:20 »
Jeg tror at der er mange der har har høns der skranter nu (også mine) og min ene hest havde så tynd mave igår samt min søsters ene også har fået det, og i dag er det min lille dreng på 5 mdr der har lidt tynd mave. Jeg har bestilt drops(vist sådan det hed) mod utøj, som skal dryppes i nakken på dem og ropa-b hos america thisted i dag. Tror det er mere eller mindre alt og alle der bliver syge for tiden. :-\

Stakkels dreng ;) ;)

Mine høns er også sådan lidt on/off med både nys og racerrøv.... jeg er begyndt at give dem kamillethe de er nu blevet helt vilde med det, og drikker det før deres rene vand. :) Og jeg bilder mig ind at de har det meget bedre.... ihvertfald har jeg nu kun en der nyser en gang i mellem .
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 November , 2009, 08:37 »
Ja jeg har også ondt af ham, han har da ikke feber eller er pyldret eller noget :)
Det kan være de skal have lidt rom også? <H <H

FØJ FOR DEN DA, de ledeste store orm ligger der et par stykker af under hønsenes siddepinde <R så det saltsyre vil de ikke ha de dumme orm. /o Så spørger man sig selv hvorfor man ikke bare gav dem det noget før :-\
Mvh Bettina.