Hej Kim.
Dine overvejelser om spise/ikke spise lyder fuldstændig som de fleste andre, der har slået deres første kræ ihjel... Det er helt naturligt - og specielt hårdt for dig, fordi der kun er én, så du er pinligt bevidst om, hvem den er.
Jeg gjorde som dig - gav første hold til familien - og fik de fedeste tilbagemeldinger på, hvor godt de smagte.
Næste hold blev til suppe eller røg i fryseren. Suppen blev tynd, fordi de ikke var glamle nok til det - og resten røg ud efter et år i det kolde helvede...
Siden er det gået fint med at spise.
Der er sket en del her.
A) Der er flere haner der dør, hver gang der slagtes. (Og jeg er blevet bedre til at gøre det uden at ryste som et espeløv.)
B) De har ikke navne længere - nu er det 'bare' haner (så kan jeg heller ikke skrive på fryseposen, hvem der ligger i den - det er i øvrigt virkelig dumt at gøre!, har jeg lært
)
C) Vi spiser aldrig kylling, med mindre det er vores egne. (Vi fik jo høns, fordi vi mener industrikyllinger lider fra først til sidst, og så ville det være paradoksalt, hvis vi begyndte at spise dem efter vi var begyndt at slagte, fordi vi ikke nænnede at spise vores egne...
)
D) jeg slagter tidligere end i starten, hvor de nærmede sig et års fødselsdagen eller mere. Fordi jeg vil have godt kød og gode spiseoplevelser. (Forsøgte at grille en for gammel hane - håbløst. Og det var meget trælst, at han dermed døde forgæves, for han endte i skraldespanden.)
E) Har fundet en del
gode opskrifter, som hanerne ender i. Ikke 'bare lørdagskylling'. Og det giver en del uhm og ihh mens der spises. Bla. fundet i det gamle forums opskriftsbørs. På den måde kommer man til at værdsætte sine dyr - også som slagtede. (Enkelte ender da som lørdagskylling de luxe...)
Og så lige ang. Chr.s sener i lår: Jeg har læst i en ny hønsebog - og selv prøvet: Man kan skære huden om 'knæet' op - og er man så lidt voldsom ved leddet (vrider det i positioner, det ikke bør kunne komme i) hiver man faktisk senerne ud af låret. (Lidt ligesom når man hiver de seje tråde ud af friske artiskokker)