Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så blev jeg indviet.  (Læst 1820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kim nielsen

  • Gæst
Så blev jeg indviet.
« Dato: 04 Marts , 2008, 12:00 »


Ja- så fik jeg svunget øksen. Min to unge haner, brødre, var igen i går oppe og toppes, og i løbet af den halve time jeg var ud af gå med hundene, havde de tæsket hinanden til blods. Så der var ingen vej uden om. Det var Bandit, min hvide hane og egentligt den flottest af dem, der måtte lade livet. Han fik nemlig ikke sit navn ude grund. Han var en ballademager og var også temmelig hård ved damerne, så det måtte være ham der skulle væk.
Og det var egentligt ikke så slemt som jeg havde troet ??? Jeg bliver aldrig forfalden til at slå ihjel, men det være sagt, så gik det faktisk meget smertefrit. Han tog det helt roligt og jeg tror ikke han så det komme. Jeg syntes det var et stort arbejde at plukke og rens ham, og jeg ville nødigt have 20 at slagte på en gang.
Vel overstået og jeg håber det varer et stykke tid inden jeg skal på den igen, and life goes on. ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2008, 12:08 »
Jeg må nok sige, at han ser mest lækker ud på det sidste billede...

Ja, det er jo det med grænser, der skal overskrides, ikke altid nemt, men når man først har gjort det, er det ikke så svært næste gang.

Håber så, at i må få en god middag på ham, det er jo også en del af det hele.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2008, 12:21 »
Jeg er stadigvæk ikke så sikker på om jeg kan spise ham ::) Foreløbigt er han endt i fryseren ;)

Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2008, 13:57 »
Jeg kan godt følge dig syntes ikke om den dag det skal slagtes
Når jeg slagter foregår det meget tidlig på dagen helst før det bliver helt lyst  :o  så kan jeg ikke se de kikker på mig
Derefter en tur i fryseren kan ikke spise den lige efter slagtning

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2008, 14:02 »
Kim
Hvor gammel er han ?? hvis han er flere år så tror jeg du skal nøjes med at koge en god suppe på ham, da det vil være en sej omgang at tygge sig igennem. Lidt træls hvis det ikke er super godt første gang du skal sætte tænderne i ejet kød, så kunne du jo helt midste lysten.
Bare et godt tips fra mig  ;) Som også har meget svært ved at spise ejne dyr.
<G men husk det er hemmeligt   <G
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2008, 14:34 »
Tak for tipset Linda ;)
Han er knapt 2 år gammel.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2008, 18:29 »
Så skal du koge suppe på ham Kim. Ærgeligt hvis du prøver at tygge dig igennem en sej hane. Så falder du ikke for fristelsen til at synes at hanekyllinger er et plus  ;D

Tillykke med dåben. Jeg håber det er lettere for dig næste gang  <M
Hilsen Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2008, 19:47 »
Nu er du i "Killer's Club". Det er da lidt sejt.

Puttede du ham i 70 gr. varmt vand inden du plukkede? Det hjælper gevaldigt. Men han ser også ud til at være vældig pertentligt plukket. Jeg synes da det må have været svært at tage indvolde ud, når man ikke har set en erfaren gøre det. Men du skal vel snart til det igen. En guru her på forum (Jørgen Liljensøe, forfatter til flere bøger om dyr) kalder 7-8 ugers kyllinger for sutte-kyllinger, så møre skulle de være. Det har vi dog aldrig prøvet her, jeg synes der skal være lidt mere kød på, for jeg synes også det er et stort arbejde at gøre en kylling grydeklar.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2008, 20:26 »
Jeg bryder mig heller ikke om at, svinge øksen. :(

Jeg har også kun gjort det en gang ( af nød). 
;D Normalt gør min mand det..... jeg får det helt varmt ved tanken, så jeg håber at der går lang tid, inden jeg skal prøve igen.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2008, 22:00 »
Så skal du koge suppe på ham Kim

Min erfaring med haner er begrænset til dem op til 2 år, og jeg er enig i at en sej hane er en ærgerlig oplevelse, ihvertfald på middagsbordet! Men der er et alternativ til suppen, nemlig at lave en gryderet, hvor man har skåret alt kødet fra knoglerne og derefter lavet tern af kødet, max størrelse 5 cm stykker. På den måde får man nemlig skåret alle hinderne omkring musklerne, og det er dem, der er med til at gøre hanen uspiselig. Formålet med hinderne er nemlig at beskytte hanen mod skader, når den er i kamp med rivaler og rovdyr, selv skindet på en hane er anderledes end på høner, for det er også meget sejt, så hanen kan slippe så uskadt som muligt fra sine besværligheder (der følger jo pligter med rettigheder!).

Hvis man vil have ekstra saft og kraft i sin gryderet, kan man lade skroget og skindet koge med, og så fiske det op inden man tilsætter ingredienser, der gør gryderetten cremet (hvis man altså vil det, sådan foretrækker vi det nemlig).

Lige et obs: Lårene på en hane af den alder indeholder en mængde sener, der kan være trælse at få i munden. Det er min erfaring, at det godt kan svare sig at være lidt sippet omkring udskæringen af kødet fra lårene, og få gravet de værste af senerne ud af kødet, så bliver middagsoplevelsen bedre!  ;)

Bare et indskud her fra Hotel d´Pollo i Todbjerg, hvor ræven får de fleste af de kulinariske oplevelser...
Med sommerlige hilsner, Christian

Hanne

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2008, 22:13 »
@Kim.

Nu er jeg mere tryg - Ingen Carl Mar Møller kurser til dig!!!

Du har fundet din indre urmand selv ;D ;D ;D <M

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2008, 02:52 »
Tak for opskriften, Christian. Jeg tror nu hanen ender hos sviger mekanikken, og så må de se om de kan trylle noget spiselig ud af ham, for min ven har proklameret, at han i hvert fald ikke har påtænkt sig at sætte tænderne i ham ???
Og skulle det gå helt galt, er jeg sikker på at den vil udgøre et delikat måltid for mine hunde. De var temmelig begejstrede for indmaden :P :P :P

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2008, 11:57 »
Hej Kim.
Dine overvejelser om spise/ikke spise lyder fuldstændig som de fleste andre, der har slået deres første kræ ihjel... Det er helt naturligt - og specielt hårdt for dig, fordi der kun er én, så du er pinligt bevidst om, hvem den er.
Jeg gjorde som dig - gav første hold til familien - og fik de fedeste tilbagemeldinger på, hvor godt de smagte.
Næste hold blev til suppe eller røg i fryseren. Suppen blev tynd, fordi de ikke var glamle nok til det - og resten røg ud efter et år i det kolde helvede...
Siden er det gået fint med at spise.
Der er sket en del her.
A) Der er flere haner der dør, hver gang der slagtes. (Og jeg er blevet bedre til at gøre det uden at ryste som et espeløv.)
B) De har ikke navne længere - nu er det 'bare' haner (så kan jeg heller ikke skrive på fryseposen, hvem der ligger i den - det er i øvrigt virkelig dumt at gøre!, har jeg lært ;) )
C) Vi spiser aldrig kylling, med mindre det er vores egne. (Vi fik jo høns, fordi vi mener industrikyllinger lider fra først til sidst, og så ville det være paradoksalt, hvis vi begyndte at spise dem efter vi var begyndt at slagte, fordi vi ikke nænnede at spise vores egne...  ;) )
D) jeg slagter tidligere end i starten, hvor de nærmede sig et års fødselsdagen eller mere. Fordi jeg vil have godt kød og gode spiseoplevelser. (Forsøgte at grille en for gammel hane - håbløst. Og det var meget trælst, at han dermed døde forgæves, for han endte i skraldespanden.)
E) Har fundet en del gode opskrifter, som hanerne ender i. Ikke 'bare lørdagskylling'. Og det giver en del uhm og ihh mens der spises. Bla. fundet i det gamle forums opskriftsbørs. På den måde kommer man til at værdsætte sine dyr - også som slagtede. (Enkelte ender da som lørdagskylling de luxe...)

Og så lige ang. Chr.s sener i lår: Jeg har læst i en ny hønsebog - og selv prøvet: Man kan skære huden om 'knæet' op - og er man så lidt voldsom ved leddet (vrider det i positioner, det ikke bør kunne komme i) hiver man faktisk senerne ud af låret. (Lidt ligesom når man hiver de seje tråde ud af friske artiskokker)


Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2008, 20:05 »


Og så lige ang. Chr.s sener i lår: Jeg har læst i en ny hønsebog - og selv prøvet: Man kan skære huden om 'knæet' op - og er man så lidt voldsom ved leddet (vrider det i positioner, det ikke bør kunne komme i) hiver man faktisk senerne ud af låret. (Lidt ligesom når man hiver de seje tråde ud af friske artiskokker)

Du har ikke tilfældigvis en hane i fryseren, hvor du kunne tage nogle billeder af det? For det synes jeg lyder som noget af det rigtige. De barnevelderhaner, der p.t. bor i min fryser, har vanvittigt mange sener, faktisk er hele låret pakket ind i sener, mange flere end Sussex-haner har (efter min hukommelse).

Har I en hane på ca. 1 år, lav Coq au vin af ham. (Opskrift på gl. forum, måske kan jeg nødes til at give opskriften....) det er herremad, passende for en herre, som har bikset med at lave hønsegård/indhegning/hønsefræser osv. hele lørdag eftermiddag. ;)

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Hanne

  • Gæst
Sv: Så blev jeg indviet.
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2008, 20:09 »
@Jette!!

Den har vi da med her over!! <L <L <L <L <L <L

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,75.0.html