Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 2966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #30 Dato: 07 August , 2009, 12:55 »
De sorte fjer skal helst have et grønligt skær  i solen... :) Så vær glad for den :) Men tag da et billede af resten :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #31 Dato: 07 August , 2009, 19:36 »
Hej Lene.

Din viste hane på billedet er " Gøge spætet " med synlig tilstede værelse af Guld faktor i grundfarven.

Denne hane kan du sagtens anvende og sætte tilbage på dine tre høner, for herved at kunne få de korrekte afkom på hane siden som er " guld kønsvisende " eller Legbarfarvet.

NB : Husk dog på at dine høner ikke vil få den korrekte rosa farvede bryst farve, som blandt andet var et af " Punnet s " udgangs punkter da han fremavlede den kønsvisende Legbarfarve på Italienerne.

NB : Jeg må derfor indrømme at jeg har taget fejl af de først viste billeder af hanen i denne tråd.

NB : " Tak " til Villy L , for faglige informationer omkring Legbarfarvede Maraner.



Det er jeg da sørme glad for at høre, så kan jeg bedre forholde mig til at han ligner den anden hane jeg har.
Jeg har engang haft tværstribede plymouth rock og syntes godt nok ikke at maranen lignede den men jeg har jo stor tiltro til din ekspertise, jørn  ;)


Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #32 Dato: 08 August , 2009, 15:00 »
Hej
Legbarfarvede eller kønsvisende Maran - Coucou doré - her skal hønen ikke have laksefarvet bryst som ved den originale Legbar.
Maran (Coucou doré) er lavet ved krydsning af gråstribet Manran og kobberfarvet Maran - og her er ikke noget laksefarvet bryst til stede. Prøv at se på de franske hjemmesider for racen.
Gråstribet elelr tværstribet - genet for striber er kønsbundet og derfor er hanen normalt lysere end hønerne, da hanen har genet 2 gange, hønen kun en gang.
Hanen har lige brede striber sort / hvid - hønen har dobbelt så brede sorte striber som den hvide.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #33 Dato: 08 August , 2009, 15:11 »
Kan jeg sætte en anden farve høne sammen med min Golden blue maran hane, for at kyllingerne staig bliver en ren farve?, og hvis jeg kan hvilken farve skal hønen så være?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #34 Dato: 08 August , 2009, 20:49 »
WOW! Har lige læst denne tråd igennem, og er du svedt, hvor er I kloge!!

Jeg tror aldrig jeg ville kunne holde styr på alt det dér, så jeg er da helt glad for bare at have skånske blomsterhøns! *g
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2010, 11:16 Fra Christina »

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #35 Dato: 09 August , 2009, 02:21 »
Christina..den tanke har jeg haft gentagne gange ...har oven i købet prøvet at læse tråden flere gange for ikk at blive så rundforvirret ...men det bliver bare værre !  /f
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #36 Dato: 09 August , 2009, 08:43 »
Ja, kære venner. vi husmor hønseavlere har meget at lære af de "gamle garvede" ...... Sug til jer.... sug for h.....

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Maran Special klub ? Billeder - hvad farve er de?
« Svar #37 Dato: 09 August , 2009, 22:42 »

Så kom der lidt billeder af maran´erne på :) Og kunne jo så være sjovt at høre hvad farver de er * i virkeligheden* ;), skal lige skynde mig at sige at de er købt som *fejlfarver* De 2 *brune* altså...  Og de er jo *bare* havehøns, der skal producerer fine chokoladeæg ;D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #38 Dato: 09 Januar , 2010, 00:36 »
Hmmm

Druknede idéen om en Maran Special klub helt, eller er den bare gået i vinterhi????
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #39 Dato: 09 Januar , 2010, 08:05 »
Jeg er bestemt stadig interesseret i maran. Måske skulle vi se om vi kunne lave noget her på forum i stil med araucana?
Finn, hvad siger du?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #40 Dato: 09 Januar , 2010, 10:21 »
Jeg fandt lige en spændende side om opdræt af maran:
http://poules-marans.blog4ever.com/blog/index-136895.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #41 Dato: 09 Januar , 2010, 10:28 »
Jeg skal vist snart ha' lært lidt fransk ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #42 Dato: 09 Januar , 2010, 11:02 »
Vi kan sagtens lave en maran-klub ligesom araucana-klubben. Der skal være en der melder sig som lokal-moderator til denne gruppe og henvendelse til mig på pb for tilmelding.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi