Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination af fjerkræ  (Læst 16513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Vaccination af fjerkræ
« Dato: 17 Maj , 2009, 11:41 »
Det her er egentlig hverken et problem eller en sygdom, men en alvorlig overvejelse...
Bør jeg vaccinere mine høns? Og hvordan går sådan noget til? Og hvordan med duer, ænder, kanariefugle og andet kræ?
Vi har jo kun fjerkræ for sjov. Ingen udstilling, Ingen salg. Men alligvel.. Der er jo mange høns i byen og ikke langt mellem hønsegårdene...

Hvor stor er risikoen for at de bliver syge - og for at man derved smitter andre med djævelskab? Er I andres dyr vaccinerede?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Vaccination af fjerkræ
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2009, 11:42 »
Mine er ikke.
Mvh Marianne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2009, 11:44 »
Heller ikke her. Har haft hønselammelse i besætnngen men slap med to døde hønniker.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2009, 11:48 »
Jeg vaccinerer heller ikke. Jeg mener kun det er et krav, når man udstiller, og det gør jeg ikke! Mener ikke det er et krav selvom jeg sælger dyr!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2009, 19:43 »
Jeg vacciner alle mine mod new castle disease, men jeg udstiller osse og bruger dem til P.R. arrangementer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2009, 19:57 »
Vacciner du selv  ??? jeg spørge for jeg kunne jo godt tænke mig at udstille nogle silke hvis de ser rigtige ud.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2009, 20:39 »
Kravet om vaccination er kun gældende når men samler sit fjerkræ med fjerkræ fra andre opdrættere. Når høsene går der hjemme og sælges hjemefra er der ingen krav om vacination. Man skal dog altid registre hvem man sælger fjerkræ til uanset hvor de sælges, så det gælder også salg hjemmefra. Oplysnigerne skal opbevares i 2 år fra salgstidspunktet og udleveres til fødevarestyrelsen hvis de kræver det. Dette kræves ofte i forbindelse med et udbrud af smitsom sygdom tæt på en opdrætter. Jeg vil tro at det man går udfra er 3 og 10 km zonen.

Det er også muligt at samle uvacineret fjerkræ. Dette gælder både duer, høns, vagtler og tropeduer. Kravet til dyr der deltager i en sådan samling er at ingen dyr i samlingen er vacineret og de har gået i voliere med tag over og sidebeklædning med volierenet på max. 12 x 25 mm. eller 20 x 20 mm. så vilde fugle ikke har adgang til volieren.

Uvacinede samlinger sker typisk i forbindelse med fuglemarkeder i de forskellige fugleforeninger hvor der kun deltager vagtler, tropeduer, tinamuer og frankoliner. I forbidelse med samling af fjerkræ høns og duer er der typisk krav om vaccination da de ofte ikke opfylder volierekravene for at kunne deltage i uvacineret samling.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2009, 08:21 »
Nej det gør den dyrlæge, som også vaccinerer fjerkræ til vores vaccinationsdage i klubben.  ;D

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2009, 10:58 »
Hvad koster sådan en vaccination?
Det er jo nok billigere pr prik, hvis dyrlægen vaccinerer en ordenlig flok i stedet for en enkelt høne.  ::)Men hvor er vi henne sådan ca. ???
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2009, 14:35 »
I Sydhavsøernes Fjerkræ Klub tager vi 5 kr. pr. dyr. Mon ikke det er en ca. pris som andre klubber også tager.

Hvis en dyrlæge skal ud (hvis vedkommende overhovedet gider) så er det jo alm. konsultations pris og det løber hurtigt op.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2009, 14:36 »
Nå, på den måde; det er simpelt hen én fra klubben der stikker hønsene. Så forstår jeg bedre. Tak.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2009, 14:43 »
Nej det er en dyrlæge som kommer og gør det.  Man må desværre ikke gøre det selv.

Men vores  dyrlæge har en aftale med klubben på bestemte dage og bestemte steder, hvor man samler fjerkræet. Derfor bliver det selvfølgelig billigere.

« Senest Redigeret: 18 Maj , 2009, 14:46 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2009, 17:15 »
Du må godt selv vaccinere dem, men så skal en dyrlæge tage en blodprøve for at teste at vaccinationen er sket og det er dyrere end at lade en dyrlæge stikke.

Men helt ærlig så ser jeg ingen grund til at vaccinere mod ND medmindre dyr skal sælges på marked eller udstilles hvor det er et lovkrav. Vi har altså ikke problemer med ND i Danmark i hobbybesætninger, så det er overflødigt efter min mening
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2009, 17:28 »
Ganske overflødigt ja, men desværre et lovkrav ved samlinger af fjerkræ  >:(
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2014, 10:53 »
hvor tit skal de vaccineres?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have