Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Newcastle Disease?  (Læst 13966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Newcastle Disease?
« Dato: 21 Februar , 2009, 13:11 »
Hvad er reglerne om vaccination mod ND i Danmark? Skal alle ens høns vaccineres, eller er det nok at f.eks. ens udstillingshøns er det hvis man går op i sådan noget?
Hvad koster vaccinen og må man gøre det selv?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Sv: Newcastle Disease?
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2009, 13:22 »
For at udstille eller samle høns (markeder, hønsedage osv.), er der krav om vaccination. Rundt om i klubberne arrangerer man vaccinationsdage, hvor man kan tilmelde sig og komme med sine dyr.

Prisen mener jeg og have hørt til omkring 5 kr. pr. dyr (men er ikke sikker).

Du kan læse mere hos Fødevarestyrelsen her: http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005289/Rapport.htm
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2009, 13:27 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2009, 20:23 »
Alle høns som samles til P.R, udstillinger, hønsedage, markeder osv skal alle være vaccineret mod new castle disease. Du må gerne have uvaccinerede høns gående sammen med vaccinerede høns.
Og du også gerne sælge hjemmefra høns der ikke er vaccineret.

Jeg får altid vaccineret alle mine høns, unge som gamle. Det mener jeg er bedst, plus jeg kan bruge alle mine dyr til forskellige arrangementer uden jeg skal tjekke om de nu er vaccineret eller ikke.

Det er en dyrlæge som gør det, mange klubber arrangere dage, hvor man kan komme og få vaccineret sine dyr, prisen er ca. 5 kr. pr. dyr, (ihvertfald på Lolland-Falster) hvilket ikke er specielt dyrt.

Mange vælger dog kun at vaccinere dem der skal udstilles. Vaccinationen gælder et år.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2009, 20:38 »
Du må gerne have uvaccinerede høns gående sammen med vaccinerede høns.

Jeg tror da at jeg er gået fejl af et eller andet  ???  Jeg havde fået den opfattelse at enten havde man uvaccinerede høns, eller også havde man vaccinerede... Syntes jeg har læst et sted at man ikke må sammenføre uvaccinerede og vaccinerede... Og helt bims bliver man så når der ingen regler er for svømmefugle, heller ikke på udstillinger  ???  Jeg mener at sømmefugle er da lige så udsatte...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2009, 20:53 »
Ja derhjemme må de gerne gå sammen uvaccinerede som vaccinerede, det er kun hvis de skal samles med andre at de skal vaccineres.

Der er ingen krav om at svømmefugle skal være vaccineret mod new castle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2009, 21:02 »
Men du må ikke f.eks købe nye vaccinerede hvis du har uvaccinerede, og omvendt, mener jeg.

Mvh    Jørgen

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2009, 22:03 »
Da jeg var med til at ændre reglerne sidste gang sammen med fødevarestyrelsen omkring vagtler og tropeduer som mange tror det kun er disse der er fritaget i forbindelse med vaccination mod ND.
Men nej det gælder i følge bekendtgørelse nr. 1273 af 31 oktober 2007.
Hvis man læser § 2 I denne bekendtgørelse forståes ved
stk. 1 >> Fjerkræ << Høns, kalkuner, perlehøns,vagtler, opdrættet fjervildt og duer der opdrættes eller holdes i fangenskab.

Vaccinaton krav.
§ 3
stk 7. Fjerkræ i besætninger, hvorfra der samles til skuer, udstillinger og lignede. Dette gælder dog ikke fjerkræ, der:
a) Altid holdes i voliere med fast tag, og
b) udstilles ved seperate udstillinger udelukende med deltagelse af uvacineret fjerkræ, der holdes under samme forhold

8) fjerkræ i besætninger, hvorfra der omsættes via. markeder, samlinger og lignede.
Dette gælder dog ikke omsætning af fjerkræ, herunder duer, på skuer, udstillinger og lignede, der er undtaget for krav om  vaccination mod Newcastle disease, Jf. nr 7 og §4 stk. 1.

§4 ( Fritaget for vaccination )
1) ikke har mulighed for at flyve frit
2) holdes indeluket i voliere med fast tag, og
3) udstilles ved seperate udstillinger udelukende med deltagelse af uvacineret fjerkræ der holdes under samme forhold

Definition af voliere.
§ 2
12) >> Voliere << En indhegning til fugle eller fjerkræ monteret med volierenet eller lignede med demissioner på max 19 x 19 mm. eller 12,5 x 25 mm.

Hvad fortæler det så.
Jo hvis ens fjerkræ går i voliere med tag over og net på siderne af beskrevent dimisioner, må de samles i samlinger hvor der kun deltager uvacineret fjerkræ.

Så muligheden for at udstille og samle uvacineret fjerkræ foreliger når de i bekendtgøresen foreskrevne forhold er overholdt.

Det er så et spørgsmål om man vil ændre holdning.
I dag er kravet at det samlede fjeræ er vaccineret og ingen forholdsregler for forholdende de har gået under, udover de i andre bekendtgørelser foreskrevet.

Det var blot en lille  bemærkning da mange nok ikke er klar over dette også gælder andet fjerkræ end tropeduer og vagtler.
Grunden til at det er lavet er at tropeduer og vagtler går ind under kategorien fjerkræ og derfor er alt fjerkræ omfattet.
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2009, 16:44 Fra Bjarne Andersen »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2009, 23:07 »
Fugle der er vaccineret med nålevaccine som hobbyfjerkræ der skal på udstilling må gerne gå sammen med uvaccinerede fugle.

Det er fugle der er vaccineret ved øjendråber eller vand som industrifjerkræ der ikke må gå sammen med uvaccinerede fugle.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2009, 09:13 »
" Når " du skriver vand, mener du så den vandbaserede drikke vands vaccine, som stort set anvendes over det meste af Europa på nær Danmark, når vi taler om vaccination af hobby fjerkræ ?.
Ja, enten drikekvand eller spray i øjnene.

NB : Hvis race fjerkræ vaccineret med den vandbaserede vaccine, ikke må holdes sammen med ikke vaccinerede dyr i Danmark, så er der for mig at se et stort problem med de dyr som indføres til blods fornyelse fra udstillinger i udlandet, da største parten er vaccineret med denne type vaccine.
Endnu større problem er det faktisk at mange (alle) hybrider, også daggamle kyllinger er vaccineret med den vandbaserede vaccine, så de rent teknisk ikke må holdes sammen med uvaccinerede høns. Men det har jo været en udbredt praksis i Danmark siden det blev påbudt at vaccinere erhvervsfjerkræ og der er ikke sket nogen smitning af uvaccinerede fugle på denne måde, så jeg kunne da godt tro at det er en overflødig regel som ikke har nogen praktisk betydning. Men ikke desto mindre så "overlever" den tilsyneladende hver eneste ændring af bekendtgørelsen og er faktisk blevet strammet i den seneste idet sælgeren skriftligt skal oplyse køberen om Newcastle disease vaccinationsstatus.

For en god ordens skyld er ND vaccinaton lovbefalet i Tyskland og i flere andre lande omkring os, hvor Alle tre former kan anvendes af private efter anvisning af ens egen dyrlæge. ( Alle tre former for Vacciner er recept pligtige og udleveres kun af dyrlægen selv. )
Rent teknisk ja, men praksis er lidt anderledes. Der foregår sådan at dyrlægen udpeger en betroet person, typisk fra den lokale fjerkræklub som står for udleveringen. Han står så for udleveringen til de enkelte fjerkræholdere i området. De kommer så og siger at de har 10 høns og får så udleveret vaccine passende til dette antal og står selv for vaccinationen. Det giver så også lidt penge til fjerkræklubben og den enkelte avler slipper for at stå med vaccine til 500-1000 dyr som aldrig ville blive brugt.

I England er der ingen krav om ND vaccine, men den vandbaserede kan købes hos recept fra dyrlæge til en ca. pris af 25 kr til 1000 dyr, i Sverige vaccineres ikke. Så reglerne er vidt forskellige indenfor EU.

Personligt synes jeg at ND vaccine i hobbybesætnigner er inderligt overflødigt og er udelukkende indført for erhvervsbesætningernes skyld. Hverken før det i Danmark blev tilladt/påbudt at vaccine eller i Sverige er ND i hobbybesætninger et problem. Udbrud sker uhyre sjældent, for ikke at sige aldrig. Erfaring viser også at eventuelle udbrud i hobbybesætninger ikke spreder sig, mens det modsatte er tilfældet for erhvervsbesætninger.
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2009, 06:40 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2009, 16:40 »
Fugle der er vaccineret med nålevaccine som hobbyfjerkræ der skal på udstilling må gerne gå sammen med uvaccinerede fugle.

Det er fugle der er vaccineret ved øjendråber eller vand som industrifjerkræ der ikke må gå sammen med uvaccinerede fugle.

Det er formentlig rigtigt at vacineret fjerkræ der udstilles gerne må have gået sammen med uvacinerde dyr. Det er i hvertilfælde noget der praktisere, og det vil være svært at få øje på hvad problemet skulle være.

Det er efter bekendtgørelsen ikke muligt at samle uvacinerede fugle til udstilling mm. fra besætninger hvor der vacineres jf. § 13 i bekendtgørelsen.

Alle fugleforeninger i Danmark kræver i dag at der kun deltager uvacinerede fugle, da vacination af langt de fleste fuglearter ikke er mulig og hermed er det ikke muligt at udstille eller samle fugle uvacineret fra besætninger hvor der forefindes vacineret fjerkræ.   

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2009, 13:56 »
Jeg håber aldrig nogensinde at vaccinations kravet til tropeduer og vagtler kommer igen.
Medens de skulle vacineres var der ingen fugleforeninger der turde tage tropeduer og vagtler med i deres samlinger, på grund af faren for at de smittede andre fugle og da langt de fleste der holder vagtler og tropeduer også har andre fugle, turde de ikke have dem i deres samling og derfor var der kun få tilbager der holdt tropeduer og vagtler.
Vi ser heldivis efter at de er blevet fritaget at flere er begyndt at intresere sig for tropeduer og vagtler igen, samt at foreningerne fuldt aceptere at de igen deltager.
Værst er det gået udover tropeduer hvor flere arter næsten er ved at uddø og der sider kun nogle meget gamle og uproduktive duer tilbage. Hvis vaccinations kravet havde fortsat havde vi nok kun haft nogle få diamantduer og latterduer tilbage efter en årrække.
For mig at se er vaccinations kravet unødvendig og burde gøres friviligt så de der udstiller sydpå stadig har mulighed for dette.
For mig at se vil en fjernelse af vaccinations kravet medføre fremgag for fjerkræholdet i Danmark.
Man kan blot se til markeder rundt omkring hvad der udbydes af fjerkræ udover industrihøns som efter min mening høre hjemme i lukkede anlæg da de ingen imunforsvar har overhovedet.
Jeg forstår udemærket at nogle der har disse typer af fjerkræ og hvor glæden selvfølgelig er lige så stor som for hobby fjerkræ.
Men der hvor faren lure er i kraft af at vi som tidligere kan risikere at de kommer ud med meget smitsome sygdomme og vi efterfølgende få trukket endnu mere ned over hovedet. Om det er fine racehøns eller krydsninger folk har ser jeg ikke som noget problem, da glæden som er vigtig er den samme. Jeg håber at mange næste gang de skifter deres høns ud overveje om de igen vil have industrihøns eller krydsning/racehøns i deres hønsegård. 

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2009, 14:04 »
Hej Bjarne Andersen.

men gerne må holdes sammen med uvaccinerede dyr på bopæls addressen, inklusiv papegøjer og andre eksotiske fugle som heller ikke er vaccineret mod ND, men som sagtens kan blive smitet med ND ligesom hønsene.

Netop dette er grunden til at uvacinerede fugle fra besætninger hvor der vacineres ikke må samles med andre uvacinerede dyr.
Det slog mig lige at hvis vaccination blev frivilig vil der formentlig være et problem hvis man både udstiller sydpå og i samlinger hvor der ikke vacineres. Ville dette kunne løses ?.

"

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2009, 14:07 »
Hej Bjarne Andersen.

men gerne må holdes sammen med uvaccinerede dyr på bopæls addressen, inklusiv papegøjer og andre eksotiske fugle som heller ikke er vaccineret mod ND, men som sagtens kan blive smitet med ND ligesom hønsene.

Svar.
Netop dette er grunden til at uvacinerede fugle fra besætninger hvor der vacineres ikke må samles med andre uvacinerede dyr.
Det slog mig lige at hvis vaccination blev frivilig vil der formentlig være et problem hvis man både udstiller sydpå og i samlinger hvor der ikke vacineres. Ville dette kunne løses ?.

"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2009, 16:30 »
Med hensyn til Tyskland så er der godtnok en regel om at alle høns skal være registreret og vaccineret. Men den regel bliver altså ikke overholdt, så det er så som så med "alt eller intet".. I forbindelse med de mange udbrud af fugleinfluenza blandt store kalkun- og andebesætninger de har haft i Tyskland så har myndighederne i spærrezoner fundet mange uregistrerede besætninger (nogle gange dobbelt så mange som de kendte til..) og de blev så heller ikke vaccineret mod ND...Jeg er temmelig overbevist om at det samme ville ske i Danmark, at langtfra alle besætninger blev vaccineret, selv om det var vandbaseret vaccine.

Et andet problem er så at reglerne for udlevering af medicin i Danmark er at der skal en dyrlæge ud for at se på fuglene at de er raske inden der  må udleveres vaccine og da det skal ske med 3 mrd. mellemrum så bliver  det hurtigt dyrt... Så hvis  vandbaseret vaccine i Danmark skal være billigere, så skal dyrlægeloven først laves om, og det er nok tvivlsomt om politikerne vil acceptere mindre kontrol med medicin...
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2009, 03:08 »
Da tropeduer og vagtler går ind under fjerkræ vil jeg tilade mig at komme med en kommentar fra Landsorganisationen Danske Fugleforeningers side.

Vi ønsker under ingen omstændigheder at vaccination af tropeduer og vagtler indføret igen, som nogle udefor DFfR og DFF har foreslået.

Hvis vi skulle komme i den situation at der kom flere udbrud af sygdommen blandt tropeduer og vagtler ville det være en anden sag og en sag mellem fødevarestyrelsen og LDF.

Hvad nogle hønsefolk ønsker er LDF uvedkommende så længe vi ikke berøres. Jeg vil også gerne undestrege at tidligere meningstilkendegivelser i de andre indlæg i denne debat har være mine og ikke LDFs.

Hvis vi alligevel skulle få vaccination af tropeduer og vagtler truket ned over hovdet af andre der har med fjerkræ at gøre vil det ikke gå stille af og vi vil efterfølgede ikke have ret meget forståelse for deres situation. Samt et fremtidigt samarbejde vil være sat over styr.
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2009, 19:33 Fra Bjarne Andersen »