Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kræver ænder  (Læst 42056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst
Hvad kræver ænder
« Dato: 30 Januar , 2008, 23:24 »
Jeg blir lidt nysgerring af jeres dejlige andesnak, billeder og ikke mindst dræbersnegleeffekten - så - hvad kræver ænder

*Af plads
*Kan de nøjes med at være to?
*Snadre /badevand
*Foder
*Hvilken race til begyndere?

*Larmer de?

* Hvad har jeg glemt at spørge om??



Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2008, 07:58 »
Moskus ænder er at foretrække, de larmer ikke og de er meget omgængelige og tillidsfulde. Men de kan flyve. Jeg husker nogen ret gode billeder af en gammel gyllebeholder der var blevet andedam. De smager også dejligt.
Og de er lette at skaffe.
De skal have et badebasin. Det behøver ikke være den blå muslinge skal, hvis du laver en rampe kan det også være noget mere dekorativt, bare det let kan tømmes og fyldes.
Reelt set behøver de ikke have hus, men skal have mulighed for at gå i tørvejr, og med din tamme ræv luskende rundt ville et lille hus der kan lukkes af være at foretrække. De skal drives ind de første par gange, derefter går de selv derind når det bliver mørkt. Mine går senere i seng end hønsene.
Løbeænder er vanvittig sjove, men de larmer. Sachsenænderne er meget smukke og ikke så højrøstede, store og tunge (fylder godt på middagsbordet) men er ikke nogen bemærkelsesværdige bekendtskaber. Pekin er lidt mere højrøstet men hyggelig og stor. En rigtig anders and and. Cayugaen er vanvittig smuk, skulle smage fremragende og siger ikke så meget. Ham jeg har gør ikke så meget væsen af sig, men der er altså også kun ham. Hvis du finder nogen der holder cayuaga vil jeg gerne vide det!

Men generelt: et lille læ med redeplads, badevand og det er sådan set det.
Godt andefoder kan jeg give dig et telefon nummer på, der er en indkøbsforening i Ulsted/Aalborg der køber ind ved Meldgård og de fører alt muligt tamdyrsfoder. Jeg køber selv der.

Og det sidste, minimum to. Du får absolut mest glæde af flere, men de vil mistrives hvis de går alene. Som de fleste naturlige byttedyr finder de tryghed i flokken og de har en højt udviklet kommunikation.

Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2008, 10:18 »
Rouen ænder er sagen.... og de fylder ovnen helt ud ;)!
Modsat moskusænder kan rouen'erne rappe :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2008, 11:26 »
Moskusænder (berberiænder) smager godt!!! - og spiser gerne snegle....de snadrer gerne, er stille, kan blive meget tamme - lunter gerne rundt hele dagen og finder alt muligt godt.

OBS de spiser så altså også de andre snegle man har i haven, mus kan sågar også smutte ned - alle mulige krible-krable dyr er med på deres menukort... ;D

Vand til badning er vigtigt til vedligeholdelse af fjerdragten. Foder - da bruger jeg færdigfoder - de elsker blødt brød, som gerne dyppes i vandet, så det bliver rigtig snasket.....

Overvejer du en lille flok: - 1 andrik og mellem 3-5 damer til ham

Æggene kan spise, opbevares ligesom hønseæg - smager godt som æggekage og er ret gode til bagning (hvor de bruges 1:1)

Damerne er ret gode flyvere, for andrikker kniber det mere, de kan evt. stækkes hvis man ikke er så begejstret for det. Det er dog et stort plus at de har muligheden for at kunne flyve, hvis man bor i et ræverigt område.

Hanne

  • Gæst
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2008, 17:01 »
Ihh 1000 tak - overvejer stadig lidt. Har et ledigt legehus, men der skal jo bygges om og laves gård til.....tænke tænke..

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2008, 20:37 »
Hej Hanne

Er en lille besked fra et forholdsvis nyt medlem, kom til i sommers.
Købte Moskusænder p.gr.a. snegle. De er som det er nævnt stille og rolige, går rundt og finder delikatesser i hele haven ( bare ikke lige nu, nu må de nøjes med 40 m2 andegård og de kigger længsels fuldt ud af hegnet  :) ). DE rapper ikke, men "hvæser" lidt luft ud. Mine tre ænder har ikke gjort antræk til at flyve, har også  læst på det gamle forum - som virkelig hjalp mig meget TAK til alle der har hjulpet mig - at får de mad/drikke og et godt sted de kan sove, så skal de ikke nogen steder.
Og med hensyn til snegle så føler jeg det har hjulpet meget.
Jeg har lige lavet en lille hjemmeside, hvor jeg har skrevet en lille dagbog omkring mine oplevelser det første halve år, det er også lidt billeder. Her er linket, hvis det har din interesse :
http://www.123hjemmeside.dk/rosenvaenget68/12784147
Jeg ville ikke være i tvivl, såfremt selvfølgelig at de må gå frit i haven igen .

Leif

Hanne

  • Gæst
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2008, 21:16 »
Hej Leif.

Herlige andebilleder!!

Som Ditte skriver har jeg været plaget af en byræv hele sidste år og tør derfor ikke så godt lukke dyrene ud.

Når man ser dine billeder er det jo deres rette element!!

Helledet

  • Gæst
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2008, 13:25 »
Hejsa!

Vi har selv 6 løbeænder rendende i haven for tiden...Jeg blev selv meget overrasket over at se hvor lidt de kræver...Vi har lavet et lille hus til dem i haven, det er ikke mere end 1x1 m, højest!
Hvor de ligger deres æg. Må indrømme at jeg har haft problemer med at de vil bruge huset! Jeg kan ikke få dem ind om aftenen, som sagt går de jo frit i haven!  ???
Men er imponeret over hvor underholdene de er.......Det er lidt hyggeligt at have dem i haven. Og ikke mindst så tager de dræbersneglene! bedre kan det ikke blive!
Så udover det lille hus har de adgang til foder og rent vand....så krævende det kan man jo ikke sige de er!

Hilsen Helle

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2008, 14:11 »
Jeg har samlet alle jeres guldkorn til en lille artikel til leksikon.

Er der noget der skal tilføjes, eller er glemt? ;)

Valg og pasning af ænder:

Moskus(berberiænder) foretrækkes af mange. De larmer ikke og de er meget omgængelige, tillidsfulde og kan blive meget tamme - lunter gerne rundt hele dagen og finder alt muligt godt..
Spiser gerne dræbersnegle, og andre slags havesnegle, mus og insekter de finder i haven.
Reelt set behøver de ikke have hus, men skal have mulighed for at kunne gå i tørvejr. Er der risiko for at ræven lusker rundt, vil et lille hus der kan lukkes af være at foretrække.
De skal drives ind de første par gange, derefter går de selv derind når det bliver mørkt.
Moskusænder smager rigtig godt.

Løbeænder er vanvittig sjove, men de larmer. Er ikke nemme at få til at gå ind om aftenen. Spiser også dræbersnegle.

Sachsenænderne er meget smukke og ikke så højrøstede. De er store og tunge (fylder godt på middagsbordet), men er ikke nogen bemærkelsesværdige bekendtskaber.

Rouenænder er store ænder, der rapper og fylder godt i ovnen.

Pekin er lidt mere højrøstet, men hyggelig og stor. En rigtig Anders and!

Cayugaen er vanvittig smuk, skulle smage fremragende og siger ikke så meget.

Vand til badning er vigtigt til vedligeholdelse af fjerdragten.
Det behøver ikke være den blå muslingeskal, bare det let kan tømmes og fyldes.

Færdigfoder kan købes – ellers elsker de blødt brød, som gerne dyppes i vandet, så det bliver rigtig snasket…

1 andrik og mellem 3-5 damer til ham, er en passende flok at starte med.
Minimum er to. Du får absolut mest glæde af flere, men de vil mistrives hvis de går alene. Som de fleste naturlige byttedyr, finder de tryghed i flokken og de har en højt udviklet kommunikation.

Æggene kan spise, og opbevares ligesom hønseæg. De smager godt som æggekage og er ret gode til bagning (hvor de bruges 1:1)

Damerne er ret gode flyvere, for andrikker kniber det mere, de kan evt. stækkes hvis man ikke er så begejstret for det. Det er dog et stort plus at de har muligheden for at kunne flyve, hvis man bor i et ræverigt område.

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2008, 15:14 »
NB! Rouen kan slet ikke flyve!

Andrikkerne kan dog godt løbe meget stærkt på denne årstid ;D!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2008, 23:48 »
Mange af de store kødracer kan ikke flyve. Så måske det skal stå under hver enkelt om de flyver?
Hilsen Susanne

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #11 Dato: 22 April , 2008, 00:21 »
der mangler en lille detalje moskusænder er ikke slemme til at snadre alt op som de fleste andre ænder er det største problem er at jeg tror ikke helt på at de har samme mening om haven som vi har de ser slet ikke hvor de træder vader bare opover alt der er foran dem så er der også det at de har det med at blive til rigtig mange på et år hvis man ikke stopper dem 3 kuld ællinger er meget normalt jeg har haft et par de blev til 75 på et år og det er mange ænder at skulle gnave sig gemmen puuuha og så er der det at de små ællinger ikke bryder sig om alt for meget rejn så man bør holde dem inde i den første måned men ellers er det nogle dejlige dyr som man godt kan ha i baghaven moskus ænder er kun en halv and vader mere rundt som en gås kødet er halv and og halv gås så det er også godtnok til at spise
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #12 Dato: 22 April , 2008, 16:39 »
Mine moskus snadrede lige så meget som landænderne. Og begge trampede alt ned på deres vej.

Og alle ællinger kom til verden udendørs her, og dermed også i regnvejr. Måske det ikke er optimalt, men klare det kan de godt, hvis de har deres mor.

Ællinger ruget ud i maskine skal have lidt alder før de kommer ud.

Der er jo enkelte steder i Danmark hvor moskusænderne har slået sig ned i naturen. Og de yngler lystigt derud af. Så det danske klima må siges at passe dem godt.
Hilsen Susanne

Indianer

  • Gæst
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2008, 20:29 »
Kan man godt have ænder til at dele have med fritgående høns i haven, eller ville de jage hinanden bort?...

Jeg har en have på 1000 kvm..

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvad kræver ænder
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2008, 21:41 »
Ænder og gæs skal holdes adskilt fra andet fjerkræ. Så du må dele grunden op.

Læs mere i leksikon under lovstof og sygdomme. Der finder en masse om reglerne vedr. fugleinfluenza og hvilken indflydelse det har på vores fjerkræhold.
Hilsen Susanne